31.10.2018

Nobiskrugin uusi hybridijahti ajaa ABB Azipodien vauhdittamana

Saksalaistelakka Nobiskrug on kehittänyt kaikkein äveriäimmille huvialusten omistajille aluskonseptin tulevaisuuden super-hybridijahdista, jossa suorituskyky ja mukavuus yhdistyvät kestävän kehityksen ratkaisuihin, kuten vähäisiin päästöihin ja alhaiseen polttoainekulutukseen. Artefact -nimen saanut 80-metrinen hybridijahti kulkee ABB Azipod -ruoripotkurilaitteiden vauhdittamana.

ABB - Yacht - X-ray DL
Kahden Azipodin lisäksi Nobiskrug luottaa ABB:n muuhunkin voimansiirtoteknologiaan, jotta hybridijahti kykenee alittamaan merenkulkujärjestö IMO:n uusimmat ”Tier III” -säännöt. Vuodesta 2021 alkaen voimaan tulevat uudet päästörajoitukset edellyttävät, että kaikkien superjahtien rikkipäästöt putoavat 70 prosenttia nykyisiltä tasoilta.
Nobiskrugin Artefact -hybridijahti valmistuu vuoden 2019 alussa. Hankkeen työnimenä on aiemmin ollut Nobiskrug Project 790 ja aluksen suunnittelijat, telakka ja ABB ovat alusta lähtien pyrkineet samoihin päämääriin eli päästöjen ja energiankulutuksen pienentämiseen suorituskyvystä tinkimättä.
ABB:n ratkaisut säästävät polttoainetta
Kaksi Azipod -ruoripotkurilaitetta käyttää viidenneksen vähemmän polttoainetta kuin perinteiset potkuriakseleihin perustuvat voimansiirtoratkaisut. Ja koska 360 astetta pyörivät potkurilaitteet sijaitsevat aluksen rungon ulkopuolella, jää kölin sisälle enemmän mahdollisuuksia tilojen sijoitteluun sekä matkustajien että miehistön mukavuudeksi.
Aluksen voimansiirtojärjestelmään kuuluu myös ABB Onboard DC Grid -järjestelmä, jolla koneiden tehoja voidaan säätää portaattomasti eri nopeuksille ja jonka avulla myös varastoitua energiaa saadaan käyttöön tarpeiden mukaisesti. Onboard DC Grid pudottaa polttoaineen kulutusta jopa 27 prosentin verran ja järjestelmä voidaan soveltaa käyttöön myös uusiutuville energianlähteille.
– Yhtiön kokemus matkustajalaivoista ja maailmanlaajuinen huoltoverkosto yhdessä edistyneiden teknologiaratkaisuiden kanssa saivat meidät valitsemaan kumppaniksemme juuri ABB:n, Nobiskrugin toimitusjohtaja Holger Kohl sanoo.
Nesteen varustamokin oli Nobiskrugin asiakas
Vuonna 1905 Saksassa perustettu Nobiskrugin telakka on pitkän historiansa aikana kokenut suuria muutoksia, joiden aikana sotalaivojen ja kauppa-alusten valmistajasta on kehittynyt nykyisin superjahteihin keskittyvä laivanrakennusyhtiö. Telakka sijaitsee Eider-joen rannalla Regnsburgissa ja se työllistää nykyään vajaat puoli tuhatta laivanrakentajaa.
Nobiskrugin telakka tunnetaan hyvin myös Suomessa. Saksalaistelakka rakensi aikoinaan muun muassa Neste Oy:n lintuluokan jäätä murtavat tankkilaivat Uikun, Lunnin, Tiiran ja Sotkan.
Varsinkin Azipodeilla varustettu M/T Uikku jäi merenkulun historiankirjoihin Koillisväylän avaajana ja tutkimusmatkailija A.E. Nordenskiöldin Vega-purjelaivan seuraajana.
Teksti: Markku Pervilä
Kuva: ABB
Jaa artikkeli