Telakoiden tilauskäyrät sojottavat Suomessa pitkästä aikaa parempaan suuntaan. Tämän ovat huomanneet myös laivamaalien toimittajat. Lahtelainen Nor-Maali on suuren norjalaisen kumppaninsa Jotunin kanssa kammennut itsensä kärkiyhtiöiden joukkoon Suomessa.
Nor-Maalin laivamaalien myyntipäällikkö Petri Hirvensalon mukaan yhtiöllä on käynnissä merkittäviä hankkeita sekä Helsingin että Turun telakoiden uudisrakennuksissa.
– Rauma on kysymysmerkki uusien laivojen osalta, muuten näkymät ovat hyvät.
– Uudisrakennuksessa maalit ostaa yleensä telakka, huoltomaalit myymme varustamoille, Hirvensalo selittää maalibisneksen kaksinapaisuutta.
Yhtiön tärkein referenssi on takavuosina Turussa valmistunut maailman suurin risteilyalus Oasis of the Seas. Peräti 360 metriä pitkän jätin pelkkä pohjapinta-ala on 18 000 neliömetriä, siis lähes kaksi hehtaaria. Jättihankkeen aikoina kulki paljon maalirekkoja Lahdesta Pernon suuntaan.
Oma tehdashanke Venäjällä
Nor-Maali on niitä harvoja suomalaisyhtiöitä, jotka näinä päivinä uskaltautuvat Venäjälle. Yhtiö rakentaa oman tehtaan Pihkovan erityistalousalueelle. Investoinnin arvo on noin neljä miljoonaa euroa.
Venäjän tehtaalle tulee valmiudet tuottaa myös laivamaaleja. Hirvensalon mukaan sikäläisen asiakaskunnan löytäminen ei ole helppo yhtälö.
– Ehkä voimme saada tilauksia valtion aluksiin. Kauppamerenkulun puolella tilanne on vaikea, hän ounastelee.
Nor-Maalin Lahden tehtaan tuotanto on noin 3,7 miljoonaa litraa. Merimaalien bisnes tuo 15-20 prosenttia yhtiön 20 miljoonan euron liikevaihdosta.
Vuonna 1987 perustettu perheyhtiö sai vuonna 1994 merkittävän selkänojan norjalaisesta Jotun A/S:stä, joka tuli mukaan yhtiöön 30 prosentin omistuksella. Jotun on maailman suurin laivamaalien toimittaja.
Vuonna 1926 perustetun perheyhtiön liikevaihto on kaksi miljardia euroa ja sen henkilöstömäärä oli vuoden 2014 alussa 9 600. Suomessa Nor-Maali myy Jotunin tuotteita lisenssillä.
Teksti Markku Pervilä