Norjalaisten robottilaiva vesille ensi vuonna

Norjalaisen lannoiteyhtiö Yara Internationalin rakennuttama ensimmäinen täysin sähköinen itseohjautuva alus Yara Birkeland on valmis merikoeajoihin jo ensi vuoden aikana. Rahtien koekuljetukset miehittämätön alus aloittaa vuonna 2020.

Norjalaisen lannoiteyhtiö Yara Internationalin rakennuttama ensimmäinen täysin sähköinen itseohjautuva alus Yara Birkeland on valmis merikoeajoihin jo ensi vuoden aikana. Rahtien koekuljetukset miehittämätön alus aloittaa vuonna 2020.

Maailman ensimmäinen täysin päästötön laiva tekee koeajonsa ensin Euroopan vesillä. Vuonna 2019 alkavat aluksen kauko-ohjausjärjestelmän kokeet ja vuosikymmenen vaihteessa alus ryhtyy tositoimiin eli lannoitelastien kuljettamiseen ilman miehitystä, oslolainen Yara International ASA kertoo tiedotteessaan.

Aluksen rakentaa puolustusvälineistään, kuten torpedoista ja ohjuksista, tunnettu Kongsberg Gruppen ASA.

Robottialus mullistaa merenkulun

Yaran hankkeen läpimurrolla on monenlaisia vaikutuksia koko merenkulkualalle. Ensinnäkin perinteiset laivat käyttävät polttoaineenaan ns. barrelinpohjaöljyä eli jalostamoiden likaisinta mahdollista raaka-ainetta, joka jää jäljelle sen jälkeen kun raakaöljystä on valmistettu puhtaampia poltto- ja voiteluaineita.

Edelleen Yaran päästöjä aiheuttava maaliikenne vähenee uuden aluksen myötä.

– Tällä hetkellä kuskaamme tuotteitamme sadalla dieselrekalla joka päivä Porsgrunnin tehtaalta Brevikin ja Larvikin satamiin, josta lannoitteet lähtevät vientiin, Yaran toimitusjohtaja Svein Tore Holsether kertoo Bloombergille.

Yara arvioi uuden robottilaivan vähentävän rekkaliikennettä 40 000 matkalla vuosittain. Sitä paitsi norjalaisiin satamiin suuntautuvat kuljetukset ovat vain mitätön murto-osa koko maailman meriliikenteestä.

Myös markkinoiden odotukset ovat suuret. Yaran ilmoituksen jälkeen yhtiön osakekurssi nousi 7,7 kruunua 322,8 Norjan kruunuun Oslon pörssissä maanantaina.

Merellä on omat haasteensa

Vaikka meriväylillä on reilusti enemmän tilaa kuin rekkojen käyttämillä ruuhkaisilla teillä, tarjoaa myös meri omat haasteensa alusten automaatiolle. Näitä ovat muiden muassa vahvat merivirrat, hirmumyrskyt ja maapallon eräillä alueilla myös merirosvous.

Joka tapauksessa uusi autonominen alus tarjoaa Kongsbergille hyvät saumat testata uusia, ympäristöystävällisiä teknologioita. Meriliikenteen päästöt vastaavat noin 2,3 prosenttia globaaleista ilmansaasteista.

Merenkulkujärjestö IMO ottaa parin vuoden kuluessa käyttöön omat rikkirajoituksensa kasvihuonekaasujen vähentämiseksi, vaikka merenkulku toimialana ei kuulukaan Pariisin ilmastosopimuksen piiriin.

Autoteollisuus tiennäyttäjänä

Sähköisellä robottilaivalla laivanrakennus asettuu samaan ruotuun autoteollisuuden kanssa. Autonvalmistajat ja uuden teknologian yrityksethän ovat jo pitkään rakentaneet sähkö- ja hybridiautoja sekä kehittäneet itseohjautuvia ajoneuvoja.

Autotehtaista pisimmälle ovat päässeet Ford Motor Company sekä saksalaiset Bayerische Motoren Werke (BMW) ja Volkswagen AG. Uuden teknologian yrityksistä asialla on ollut muun muassa Googlen emoyhtiö Alphabet Inc.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-12/the-electric-driverless-revolution-is-about-to-hit-high-seas

Jaa artikkeli