06.08.2024

Norjan Vardille tilaus uuden sukupolven ECV-aluksesta

Norjan VARDilta uusia teknologioita tuulivoimapuistojen aluksiin. Se on allekirjoittanut sopimuksen uuden sukupolven Energy Construction Vessel (ECV) -aluksen suunnittelusta ja rakentamisesta Wind Energy Construction AS:n kanssa. Osapuolet ovat myös sopineet optiosta, joka voidaan ilmoittaa myöhemmin tänä vuonna.

Norjan VARDin (entinen Aker Yards) kehittämä ECV (Energy Construction Vessel), johon asennetaan kiinteästi integroitu liikekompensoitu walk-to-work silta. Kuva: VARD

Wind Energy Construction AS on norjalainen yhtiö, jonka omistavat osittain Norwind Offshore AS:n perustajat ja omistajat, Volstadin, Farstadin ja Klevenin perheet yhdessä pääomarahastojen kanssa. Tämä on kuudes alus, jonka Norwind Offshoren omistajat ovat tilanneet VARD:lta lokakuun 2021 jälkeen. Viisi aiempaa Norwindin tilaamaa alusta olivat pienempiä 85-metrisiä CSOV-aluksia (Commissioning and Service Offshore Vessel). Uusin tilaus rakennetaan, varustetaan ja toimitetaan Vardin Vung Taun telakalta Vietnamista. Toimitus on suunniteltu vuoden 2027 toiselle neljännekselle..

ECV pohjautuu VARDin aikaisempaan 3 11 – tyyppiin, joka on räätälöity merituulivoiman ja merenalaisten (subsea) markkinoiden tarpeisiin, mukaan lukien putkien ja rakenteiden tarkastus, huolto ja korjaus sekä infrastruktuurin asentaminen merenpinnan ylä- ja alapuolelle.

Rungon muoto on kehitetty parasta mahdollista vakavuutta, ohjattavuutta ja merikelpoisuutta silmällä pitäen, ja se mahdollistaa joustavan mukauttamisen eri toimintoihin. Tämä alus on ensimmäinen VARD:n uudisrakennus, johon asennetaan kiinteä liikekompensoitu walk-to-work torni. Siihen liittyy sähköisesti ohjattu kävelysilta, johon on myös integroitu 3D-kompensoitu nosturitoiminto. Kapasiteetin laajentamiseksi erityisesti kasvaville uusiutuvan energian markkinoille alukseen asennetaan myös erillinen 150 tonnin liikekompensoitu offshore-nosturi.

Uuden konstruktion tekniset päätiedot ovat:

• Pituus 111,5 metriä ja leveys 22,4 metriä

• Sähköisesti ohjattu 3D-liikekompensoitu työkävelysilta

• 150 tonnin ja 150 tonnin liikekompensoitu offshore-vedenalaiatöiden nosturit

• Majoituskapasiteetti 120 hengelle

– Olemme tyytyväisiä, että olemme voineet kehittää yhteistyössä VARDin kanssa uuden alusluokan, joka mahdollistaa uusiutuvan energian kehittämisen entistä laajemmin. Konsepti perustuu VARDilla aiemmin rakentamiimme offshore-rakentamisen aluksiin, ja olemme vakuuttuneita siitä, että tällä uudella tyypillä tulee olemaan merkittävä rooli merituulivoiman kehittämisessä tulevina vuosina, Norwind Offshoren toimitusjohtaja Svein Leon Aure sanoo.

VARD on aluksen avaimet käteen -toimittaja. Yhtiöllä on nykyisin hyvin laaja integroitu arvoketju, joka osallistuu telakoiden toimintaan suunnittelulla, rakentamalla runkoja ja toimittamalla laitteita – ja varustelemalla laivaa asiakkaalle.

Vard Electro on Vard Groupin korkean teknologian tytäryhtiö. Se toimittaa SeaQ-laitteita, jotka mahdollistavat tälle alukselle räätälöidyt kestävät ratkaisut, mm. 1 MWh:n energian varastointijärjestelmän, SeaQ-maasähkön latauksen vihreisiin satamissa oleskeluihin, SeaQ Bridgen täysin integroituna kaikkiin järjestelmiin sekä kattavan SeaQ-viestintäpaketin, joka kattaa verkko- ja viihdejärjestelmät.

SeaQ Control -järjestelmään kuuluu innovatiivinen ja uusi siirrettävä valvonta-asema, joka parantaa operaattoreiden joustavuutta ja saavutettavuutta merioperaatioiden seurannassa ja hallinnassa. Tämä uusi työkalu on olennainen osa SeaQ IAS- ja SeaQ ePMS -järjestelmiä, jotka mahdollistavat digitaalisten ratkaisujen saumattoman jakamisen kyberturvallisessa verkossa aluksella ja maissa.

Vard Interiors toimittaa modernit sisustusratkaisut ja vihreän LVI-R-järjestelmän, jonka tavoitteena on luoda alukselle hyvä asuin- ja työympäristö.

VARD:n myynti- ja markkinointijohtaja Torgeir Haugan kertoo tämän uuden sopimuksen osoittavan, että VARD säilyttää teknologisen ja teollisen johtoasemansa offshore-markkinoilla.

– Yhdessä asiakkaiden kanssa rikomme rajoja ja jatkamme alustemme kehittämistä niiden hyväksi, jotka haluavat olla osa vihreää siirtymää, hän sanoo.

Kestomagneetteihin perustuvia RIM-potkurilaitteita

Vain kaksi viikkoa aikaisemmin Vard allekirjoitti sopimuksen kolmannesta 85-metrisestä CSOV-aluksesta REM Offshore-yhtiölle. Sen jo toimitettu sisarlaiva on toiminut testialuksena tuulivoimapuistoissa avomerellä tapahtuvan sähkölatauksen kehittämisessä. Alustyyppi on myös prototyyppi Kongsbergin kehittämille kestomagneettimoottoreilla varustetuille ns. RIM-propulsiolaitteille ja ohjauspotkuristoille, joilla on parannettu hyötysuhteita ja vähennetty vedenalaista melua pois jääneiden hammaspyörien johdosta. RIM-teknologiassa potkuria ympäröivä kehä toimii roottorina ja sitä ympäröivä suulake staattorina.

Tämänkin uuden tilauksen VARD toimittaa Vietnamista Vung Taun telakaltaan.

Mikko Niini

Jaa artikkeli