Yhdysvaltalainen Norwegian Cruise Line Holdings tilaa neljä seuraavan sukupolven risteilyalusta italialaiselta Fincantierin telakalta. Tilaukseen kuuluu lisäksi kahden laivan optio. Neljän ensimmäisen aluksen yhteishinta kohoaa 3,2 miljardiin euroon.
Noin 140 000 gt:n aluksille mahtuu 3 300 risteilyvierasta. Alusten suunnittelun punaisena lankana on ollut ympäristöystävällisyys ja energiatehokkuus. Fincantieri toimittaa neljä alusta vuoteen 2025 mennessä ja optiolaivojen aikatauluina ovat vuodet 2026 ja 2027.
Jokainen alus maksaa 800 miljoonaa euroa eli noin 828 miljoonaa dollaria, varustamon emoyhtiö kertoo tiedotteessaan. Norwegian on jo järjestänyt 80-prosenttisen rahoituspaketin neljälle ensimmäiselle risteilyalukselle.
Aluksia operoi NCLH:n (Norwegian Cruise Line Holdings) tytärvarustamo Norwegian Cruise Line, jonka aluskantaan kuuluu 14 risteilyalusta.
Emoyhtiön muut brändit ovat Oceania Cruises ja Regent Seven Seas Cruises. Kaikkiaan NCLH:n tytärvarustamoiden armadaan kuuluu 24 risteilyalusta, joilla on yhteensä 46 500 vuodepaikkaa.
NCLH:n uusin ja innovatiivisin laiva on lokakuussa 2015 valmistunut 4 200 matkustajan Norwegian Escape. Varustamo on tilannut saksalaiselta Meyer Werftiltä kolme samankokoista alusta, jotka valmistuvat tämän kevään ja vuoden 2019 syksyn välisenä aikana.
Italialaiset alukset tuovat uusia keksintöjä risteilyille
NCLH:n toimitusjohtaja Frank Del Rio kehuu nyt tilattujen ja Fincantierin telakan rakentamien alusten polttoainetaloutta ja ympäristöystävällisyyttä, emoyhtiön taloudellisen kasvun mahdollisuuksia unohtamatta.
– Suurempi aluskanta tuottaa meille suurempia voittoja kasvavilla markkinoilla, ja tästä hyötyvät varsinkin osakkeenomistajamme, Del Rio sanoo yhtiön tiedotteessa.
Myös Norwegian Cruise Linesin toimitusjohtaja Andy Stuart odottaa uusien laivojen valmistumista innokkaana. Stuartin mukaan kuluneiden 50 vuoden aikana Norwegian on tuonut alalle uusia konsepteja kuten termin freestyle cruising.
– Risteilyvieraat nauttivat vapaista ruoka-ajoista eikä heidän pukeutumistaan ole säädelty esimerkiksi päivällisillä. Rento asu kelpaa hyvin, Stuart selostaa freestyle cruisingin periaatteita.
Fincantierin tilauskanta hyvässä kuosissa
Luultavasti uusista tilauksista kaikkein tyytyväisin on Fincantieri S.p.A:n toimitusjohtaja Giuseppe Bono, jonka mukaan NCLH-kaupat turvaavat triesteläistelakan tilauskannan ja työllisyyden pitkäksi ajaksi eteenpäin.
Fincantieri on eräs maailman suurimmista laivanrakennusyhtiöistä, joka työllistää kaikkiaan 19 000 henkilöä 20 telakalla eri maissa. Risteilyvarustamoiden lisäksi yhtiön suuria asiakkaita ovat Yhdysvaltain ja Italian laivastot sekä monet puolustusalan yhtiöt.
Ted Arison mukana Norwegianin synnyssä
Norwegian Cruise Line on nimestään huolimatta yhdysvaltalainen pörssiyhtiö, jonka kotipaikka sijaitsee Miamissa. Varustamon perustivat Knut Kloster ja Ted Arison yhdellä Karibianmerellä liikennöineellä autolautalla vuonna 1966.
Myöhemmin kumppanusten tiet erosivat, ja Suomessakin hyvin tunnettu Arison perusti Carnival Cruise Line -varustamon. Kasvavat risteilymarkkinat ovat nykyään tukevasti kolmen suuren amerikkalaisvarustamon, RCCL:n, Carnivalin ja Norwegianin hallussa.