Tiedoteessaan Oceania kertoo, että nämä Allura-luokan alukset tullaan toimittamaan vuosina 2022 ja 2025. Kummassakin aluksessa tulee olemaan 1.200 vuodepaikkaa ja rakennussopimuksen arvo on miljardi euroa.
Nyt tilatut alukset tulevat olemaan kooltaan samaa luokkaa kuin Marina ja Riviera, jotka Fincantieri toimitti yhtiölle vuosina 2011 ja 2012, mutta niistä tulee korkeatasoisempia, Norwegian Cruidse Line Holdingsin toimitusjohtaja Frank del Rio totesi tiedotteessa. Fincantieri rakensi myös Rivieran ja Marinan, jotka olivat Oceanian ensimmäiset uudisrakennukset.
Oceania Cruises käynnisti toimintansa vuonna 2003. Aluksi yhtiö vuokrasi kolme ensimmäista laivaa – nimiltään Regatta, Nautica ja Insignia – ranskalaisilta pankeilta, joiden haltuun ne olivat päätyneet osana vuonna 2001 tapahtunutta Renaissance Cruises-yhtion konkurssia.
Yhtiön kolme ensimmäista laivaa olivat sisaraluksia ja kooltaan noin 30.000 bruttotonnia kukin. Myohemmin Oceania osti nämä kolme laivaa ja hankki omistukseensa myos neljännen samanlaisen yksikön Renaissancen kahdeksan laivaa kasittäneestä sarjasta. Kaikki alukset oli rakennettu vuosituhannen vaihteessa.
Oceania Cruises on alusta saakka asemoinut itsensa premium-markkinoiden ylälaitaan. Se keskittyy etenkin korkeatasoisten ravointolapalveluiden tarjontaan ja operoi kaikkialla maailmassa. Yhtiö on uudistanut entisiä Renaissancen laivoja huomattavilla summilla vuosina 2014-15. Yhtiösta tuli osa Prestige Cruise Holdings-konsernia, jonka Norwegian Cruise Line Holdings osti vuonna 2015 noin kolmen miljardin dollarin hinnalla.
Kauppa oli ostajalle hyvin merkittavä, koska aiemmin ainoastaan vain massamarkkinasegmentissa toiminut Norwegian sai nyt seka premium-varustamon (Oceania) etta luksusmarkkinayhtion, nimeltaan Regent Seven Sea Cruises.
Norwegian ei ainakaan viela ole investoinut nopeasti kasvavaan expeditiosegmenttiin, joihin sen kilpailijoista mm. Carnival Corporation & plc seka Royal Caribbean Cruises Ltd. ovat jo panostaneet.
Teksti Kari Reinikainen