19.04.2016

Offshore-ala etsii uutta virtaa tuulipuistoista

KUVA Tuulivoimaloiden siipiä odottamassa kuljetusta merelle Bremerhavenissa.

Raakaöljyn kauan alamaissa matanut hintataso ja öljynporauksen huoltoalusten ylitarjonta on pakottanut offshore -telakat hajauttamaan toimintojaan uusille alueille. Tuulipuistojen rakennus- ja huoltoalukset sekä risteilyalukset vetävät nyt varsinkin Kaukoidän laivanrakentajia.

Raakaöljyn kauan alamaissa matanut hintataso ja öljynporauksen huoltoalusten ylitarjonta on pakottanut offshore -telakat hajauttamaan toimintojaan uusille alueille. Tuulipuistojen rakennus- ja huoltoalukset sekä risteilyalukset vetävät nyt varsinkin Kaukoidän laivanrakentajia.

Offshore -alalla riittää tungosta. Maailman merillä toimii nykyään noin 4 400 osv (offshore supply vessel) -alusta ja meklariliike Banchero Costa arvelee määrän kasvavan tänä vuonna 9-18 prosentin vauhdilla.

IHS Energyn ynnäilyjen mukaan offshore -huoltoalusten määrä on paisunut peräti 83 prosentia vuoden 2008 tammikuun ja 2015 kesäkuun välisenä aikana. Sitä vastoin muun erikoiskaluston kuten porauslaivojen ja jack up-kaluston määrä on samaan aikaan lisääntynyt vain 38 prosenttia.

Ylikapasiteetti on romahduttanut huoltoalusten aikarahtaussopimukset niin, että offshore -varustamojen tuloista on parissa vuodessa kadonnut jopa kaksi kolmasosaa.

Lohtua uusiutuvasta energiasta

Merellä sijaitsevat tuulipuistot ja muu uusiutuva energia lupailee ainakin hätäapua ahtailla markkinoilla kärvisteleville offshore -telakoille.

KGI Fraser Securitiesin analyytikko Joel Ng sanoo, että vaikka tuulihankkeet eivät paikkaa öljy- ja kaasuteollisuuden jättämää aukkoa, yritysten on silti syytä hajauttaa toimintojaan tässä heiveröisessä markkinatilanteessa.

Uusiutuvan energian offshore -hankkeet ovat tärkeitä vallankin Kiinan kaltaisille maille, jotka haluavat leikata fossiilisen energian päästöjä.

Tuulipuistojen rakennus- ja huoltoalukset ovat tärkeä palanen tässä sapluunassa. Singaporelainen tuulienergiayhtiö Ezion Holdings teki helmikuussa yhteistyösopimuksen erään valtiollisen kiinalaistelakan kanssa tuulipuistojen rakennus- ja huoltokaluston kehittämisestä.

Tuulivoima käy muutenkin Kiinan valtion pirtaan. DBS Vickers Securitiesin tietojen mukaan lohikäärmemaa aikoo rakentaa 30 gigawatin verran uutta tuulivoimaa vuoteen 2020 mennessä. Maan nykyinen kapasiteetti on vain 2,5 gigawattia tuulienergiaa.

Singapore seuraa tuulen teitä

Hyväksi esimerkiksi suuntaansa muuttavasta offshore -hubista käy Singapore, jonka merialan energiayhtiöiden liikevaihdosta on sulanut viidennes pelkästään viime vuoden aikana.

Banchero Costan tutkimusjohtaja Ralph Leszczynskin mukaan siirtymä ei ole helppoa. Singaporelaiset telakat kilpailevat tuulipuistohankkeissa ankarasti alueen muiden nälkäisten laivanrakentajien kanssa.

Singaporelaiset hakevat kasvua myös risteilyalusten rakentamisesta. Singaporen pörssissä listattu Vard Holdings kertoi viime kuussa aiesopimuksesta rakentaa neljä luksusalusta ranskalaiselle Ponant -varustamolle. Aluksilla tehdään risteilyjä napaseuduilla ja muilla vaikeapääsyisillä merialueilla.

Vardin osake-enemmistön omistaa italialaistelakka Fincantieri, uutistoimisto Reuters kirjoittaa.

Jaa artikkeli