MV Werften ja NIT ovat hiljattain tehneet Global -luokan alusten sisustustöistä pitkäaikaisen turn key -sopimuksen, joka nostaa piikkiöläisen toimittajan risteilybisneksissä suoraan alihankkijoiden maailmanluokan pelureiden eturiviin.
NIT vastaa kahden Aasian markkinoille tarkoitetun risteilylauksen kaikista matkustajien käyttämistä portaikoista. Molempien alusten kahden suuren portaikkoalueen yhteinen pinta-ala on noin 12 000 neliömetriä. NIT:n avaimet käteen -toimitukset kattavat sekä alueiden sisustukset että portaikkojen sähkö- ja putkityöt.
Hongkongilaisen Dream Cruises -varustamon tilaamat alukset ovat 342 metriä pitkiä ja kummankin kapasiteetti on peräti 9 500 matkustajaa. Bruttovetoisuudeltaan 204 000 gt:n alukset ovat suurimmat Saksan telakoilla koskaan rakennetut risteilyalukset. Global Class -alukset toimitetaan vuosina 2020 ja 2021.
Kesäisin alukset operoivat Shanghaista ja Tianjinista käsin ja talvella ne siirtyvät Kaakkois-Aasian, Australian ja Uuden Seelannin vesille sekä USA:n länsirannikolle.
MV Werften on nykyään saksalais-hongkongilainen laivanrakennusyhtiö, jonka kolme telakkaa sijaitsevat entisen Itä-Saksan Wismarissa, Stralsundissa ja Rostock-Warnemündessä. Hongkongilainen Genting hankki telakat omistukseensa vuoden 2016 heinäkuussa.
Sisustuksen haasteet hyvin hallussa
NIT:n toimitusjohtaja Jari Suominen on syystä tyytyväinen nyt solmitusta uudesta kumppanuudesta MT Werftenin kanssa.
– Olemme iloisia uudesta asiakkaasta ja teemme parhaamme heidän korkeimpienkin odotustensa täyttämiseksi. Laajemmaltikin katsottuna Global -luokan hanke vahvistaa koko Euroopan laivanrakennusalaa, koska risteilybisneksissä avataan koko ajan uusia markkina-alueita, Suominen sanoo yhtiön tiedotteessa.
Pääkallonpaikaltaan Piikkiöstä käsin NIT on toimittanut sisustusurakoita yli 50 suureen laivaan, kuten risteilyaluksiin ja matkustajalauttoihin. NIT on erikoistunut laivansisustuksen haastavimpiin osiin eli porraskäytäviin, ravintoloihin, baareihin ja yökerhoihin sekä kylpyläososastoihin. Yhtiön asiakkaita ovat Euroopan eturivin laivanrakentajat Helsingissä, Turussa ja Raumalla sekä Saksan Papenburgissa ja Bremerhavenissa.

Finanssikriisistä uuteen nousuun
NIT:n oma kasvutarina muistuttaa koko suomalaisen laivanrakennuksen ja alihankinnan menestystä. Vastavalmistuneet laivainsinöörit Kenneth Luoma ja Jari Suominen aloittivat työuransa muiden palveluksessa hyödyntämällä kotikaupunkiensa Turun ja Uudenkaupungin telakka-alan osaamista. Vuosituhannen taitteessa mukaan liittyi Arto Naumala, ja kolmikko perusti oman yrityksen (NIT on lyhenne sanoista Naval Interior Team).
Perustajista Kenneth Luoma on vuoden alussa ilmoittanut jäävänsä lähiaikoina eläkkeelle. Hän on jo siirtänyt omistuksensa toimivalle johdolle ja uusille osakkeenomistajille, jotka ovat Vesa Heikkinen, Ilkka Hiekkanen ja Sebastian Lagerlöf. Osakekauppojen hintaa ei ole julkistettu.
Jari Suominen jatkaa yhtiön toimitusjohtajana ja suurimpana osakkeenomistajana. NIT hyödyntää myös Kenneth Luoman pitkää kokemusta hänen jatkaessaan hallituksen jäsenenä.
Uusi yhtiö kasvoi nopeasti suomalaisten telakoiden imussa Raumalla, Turussa ja Helsingissä. Vuonna 2007-2008 saavutettiin rajapyykki, kun liikevaihto ylsi 17 miljoonan euron hippulukemiin.
Samana vuonna alkanut maailmanlaajuinen finanssikriisi kuitenkin kuivatti NIT:n tilauskannan nopeasti, ja yhtiö joutui etsimään uusia markkinoita Suomen rajojen ulkopuolelta. Uudelleen vahvaan kasvuun päässyt yhtiö toimii nykyisin kaikkialla maailmassa johtavien telakoiden ja varustamoiden alihankkijana.
NIT pysyy juurillaan ja jatkaa vahvuuksillaan
Tuoreimpia referenssejä ovat Mitshubishin Nagasakissa amerikkalaiselle Carnival Groupille rakentamat risteilyalukset sekä Hapag-Lloydin tilaukset Vardin telakalla Norjassa.
Toimitusjohtaja Suominen vakuuttaa, että kansainvälistymisestä huolimatta NIT ei unohda juuriaan. Turun telakan tulevaisuus on turvattu saksalaisen Meyer Werftin omistuksessa samalla kun telakka pysyy NIT:n läheisimpänä kumppanina. Nykyään Turussa rakennetaan risteilyaluksia TUI Cruises- ja Costa Cruises -varustamoille.
Suominen painottaa NIT:n tarvetta jatkaa asiakkaiden palvelua samoilla parhailla käytännöillä eli rehellisyydellä ja asioille omistautumilla. Käytännössä tämä tarkoittaa uusien keksintöjen tekemistä ja asiakkaan aikataulujen kunnioittamista.
Teksti: Mikko Niini