Ponant tilasi maailman ensimmäisen DAS-periaatteella toimivan naparisteilijän

KUVA Aluksen polaarijääluokan PC2 rungon on kehittänyt Aker Arctic ja se lähtee peruutusmoodista pahimmassa jäätilanteissa. PC 2 määrittely on ”ympärivuotinen toiminta kohtuullisissa monivuotisen jään tilanteissa”

Ponant avaa uuden luvun risteilytoiminaan historiaan tilaamalla polaarialueiden 270 miljoonan  euron hintaisen jäänmurtajaristeilijän Fincantierin Vardin telakalta Norjasta. Vard rakentaa parhaillaan Itämeren jääluokkaisia aluksia varustamolle. 30.000 GT alus suunnitellaan 270 matkustajalle ja se valmistuu keväällä 2021.

Se on ensimmäinen sähköinen hybridikäyttöinen jäänmurtajatyyppinen risteilijä, jonka varustuksen kuuluu kaksoispolttoainemoottorit, LNG tankit sekä tehokas akusto.

Alukseen tulee kolme ravintolaa, kylpylä ja hyvinvointitiloja, 16 ns Zodiac venettä sekä kaksi helikopteria.

Pohjoisnapa, Arktika, Pohjoinen Görnlanti sekä Antarktikan Rossin ja Weddellin meret kuuluvat kohdealueisiin.

Suomalainen teollisuus on ollut vahvasti mukana kehittämässä konseptia; suunnittelu on tapahtunut yhteistyössä Aker Arcticin kanssa,dual-fuel koneiston toimittaa Wärtsilä ja jäänmurtaja-Azipodit tulevat ABB:ltä Vuosaaresta. LNG teknologia 4.500 kuutiometrin tankkeinen tulee ranskalaiselta GTT:ltä.

Aluksen ulkoinen muoto on Stirling Design Internationalin käsialaa.

Alus rekisteröidään Ranskaan ja Bureau Veritas luokittaa sen.

Tähän saakka pohjoisnavalle on voinut risteillä vain venäläisillä ydnmurtajilla.

Jaa artikkeli