Automatisoitu sähkökäyttöinen konttialus Yara Birkeland lähtee ensimmäiselle merimatkalleen ensi vuonna, kerrotaan uudessa Tekniikan Maailmassa lainaten Wall Street Journalia.
Kyseessä on lehden mukaan historian ensimmäinen miehittämätön sähkölaiva, joka käyttää navigointiin sekä ankkurointiin satelliittipaikannusta, tutkaa, kameroita ja antureita.
Norjalaisen lannoitevalmistaja Yara Internationalin ja norjalaisen teknologiayritys Kongsberg Gruppenin yhteistyöprojektin tuloksen arvioidaan pystyvän täysin itsenäiseen toimintaan vuonna 2020.
Rahtilaivan rakennushankkeen kustannukset liikkuvat noin 21,4 miljoonan euron paikkeilla, mikä on kolminkertainen määrä samankokoisen perinteisen konttilaivan rakentamiseen verrattuna.
Projektin sijoittajat kuitenkin uskovat Tekniikan Maailman mukaan, että ilman polttoainetta ja miehistöä vuotuiset toimintamenot olisivat vain noin 10 prosenttia samankokoisen perinteisen aluksen kuluista.
Sata konttia täydessä lastissa kuljettava päästötön ”Merten Tesla” lähtenee komentosiltamiehistön kera vesille ensi vuoden lopulla ja tulee toimittamaan lannoitetta noin 60 kilometrin päähän sen kotisatamasta.
Etäohjauksella se pystyy matkaamaan vuonna 2019 ja kokonaan itsenäisesti (valvottuna tosin) vuonna 2020.
Yara on aikeissa sijoittaa myös kookkaampiin laivoihin, joita käytettäisiin kaukoreiteillä, kunhan kansainväliset ohjesäännöt sen vain sallivat.
Yhtiön edustaja kertoo, että useisiin aluksiin perustuvan hankkeen päämääränä on vähentää päästöjä merkittävästi. Yara Birkeland nimittäin korvaa valmistuttuaan yli 40 tuhatta rekkamatkaa, jotka kulkevat taajama-alueiden läpi eteläisessä Norjassa.