Laivaa on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Suomen Ympäristökeskuksen ja usean ministeriön kanssa painopisteinä Itämeri, ympäristö ja turvallisuus. Aluksen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomioita laivan energiatehokkuuteen sekä ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Aluksen polttoaineeksi on suunniteltu nesteytettyä maakaasua (LNG), jonka ansioista laivan omat päästöt jäisivät erittäin vähäisiksi. Aluksen päälaitevalintoihin liittyvät ratkaisut ovat vielä kesken ja niihin liittyviä neuvotteluita käydään edelleen. Lopulliseen koneistoratkaisuvalintaan vaikuttavat voimakkaasti taloudellisuus- ja rahoitusnäkökohdat.
Aluskonseptia on kehitetty tiiviissä yhteistyössä suomalaisen meriteollisuusverkoston asiantuntijayritysten kanssa. Kilpailutuksen kautta Rajavartiolaitos ja STX Finland Oy:n Rauman telakka ovat neuvotteluvaiheen aikana jatkokehittäneet laivaa ja päässeet yhteisymmärrykseen hankinnan keskeisistä ehdoista. Laivan yksityiskohtainen suunnittelu, joka aluksen monitoimisuuden vuoksi on erityisen haastavaa, ajoittuu pääosin vuodelle 2012 ja rakentaminen vuosille 2012 ja 2013. STX Finland suunnittelee laivalle myös kattavia elinkaaripalveluita, jotka sisältäisivät aluksen huollot varaosapalveluineen. Lopullinen toimituslaajuus on valtion budjettikäsittelyn alla vielä sopimatta.
Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkö kontra-amiraali Matti Möttönen toteaa, että uusi ulkovartiolaiva tuo merkittävää suorituskykyä Suomen merelliseen ympäristöön avomerellä. Alus tulee palvelemaan rajavartiolaitoksen keskeisiä tehtäviä sekä muodostaa tehokkaan johtamisalustan viranomaistehtävien hoidossa. Aluksella turvataan ensisijaisesti Suomen etuja Itämeren alueella ja Eurooppalaisessa rajaturvallisuusjärjestelmässä.
– Rajavartiolaitokselle ja muille viranomaisille rakennettavat laivat ovat tärkeä osa STX Finlandin jatkuvaa kehittämistä sekä uuden teknologian käyttöönottoa. Monikäyttöisen ulkovartiolaivan rakentaminen tarjoaa suomalaiselle meriteollisuudelle erinomaiset mahdollisuudet ympäristöystävällisen tekniikan toteuttamiseen ja edelleen kehittämiseen. STX Finlandin Rauman telakka on investoinut turvallisuushankkeiden toteuttamisen mahdollistavaan tekniikkaan sekä järjestelyihin ja viranomaisalusten rakentaminen on taannut jatkuvuuden henkilöstön tietotaidon ylläpitämiseen ja edelleen kehittämiseen. Suomalaisen osaamisen säilyttäminen laivojen suunnittelussa, rakentamisessa ja ylläpidossa on osa strategiaamme, kertoo STX Finland Oy:n operatiivinen johtaja ja Rauman telakan johtaja Timo Suistio.