”RMC voitti päätöstä edeltävän julkisen ja kansainvälisen tarjouskilpailun osaamisellaan ja teknologiallaan. Matkustaja-autolautat ovat RMC:n ydinosaamisaluetta, joten olemme erittäin ylpeitä ja tyytyväisiä, että olemme onnistuneet osoittamaan kilpailukykymme tällä alueella. Olemme myös erittäin kiitollisia asiakkaan osoittamasta luottamuksesta valitessaan RMC:n vaativiin olosuhteisiin tarkoitetun autolautan toteuttajaksi.”
Kvarken Link -yhtiön hallituksen puheenjohtaja, kaupunginjohtaja Tomas Häyry iloitsee ratkaisusta.
– Olen erittäin tyytyväinen ja haluan esittää lämpimät kiitokset kaikille, jotka ovat eri rooleissa osallistuneet projektin eteenpäin viemiseen. Hallituksen puolesta haluan kiittää kaikkia tahoja, jotka ovat vaikuttaneet Pohjalaismaakuntien ja Västerbottenin suhteiden edistämiseen, Häyry sanoo.
Alus tulee RMC:lle sopivaan ajankohtaan, sillä sen suunnittelu ja rakentaminen ajoittuu pääosin ennen Tallink Shuttle -aluksen rakentamista, jonka aiesopimus allekirjoitettiin viime lokakuussa.
Kaasulla, biokaasulla ja akuilla kulkeva alus
Kvarken Linkin tilaamassa laivassa on tilaa 800 matkustajalle ja lastikapasiteettia rekoille on 1500 kaistametriä. Laiva suunnitellaan ympäristöystävälliseksi ja sen koneisto toimii kaksoispolttoaineratkaisulla. Pääpolttoaineena tullaan käyttämään nesteytettyä kaasua, mutta laivassa on mahdollista käyttää myös esimerkiksi Vaasassa tuotettavaa biokaasua.
RMC:n ensimmäinen uudisrakennuslaiva, m/s Hammershus-autolautta Molslinjenille aloitti liikennöinnin syyskuussa. Siihen verrattuna uusi Vaasa-Uumaja-välin liikennöintiin rakennettava alus on varustelultaan laajempi muun muassa runsaampien hyttitilojen ja laajemman ravintolavalikoiman osalta.
Lautan jääluokka on 1A Super, jotta alus voisi toimia Merenkurkun vaikeissakin jääolosuhteissa mahdollisimman itsenäisesti. RMC:n pyrkimyksenä on alusten luotettavuuden varmistaminen kaikissa liikennöintiolosuhteissa.
Kvarken Linkin omistaa Uumajan kunta ja Vaasan kaupunki, jotka ovat myös laivan rahoituksen takaajina.
Rauma Marine Constructionsin telakan toiminta on saatu suunnitelmien mukaisesti vahvaan kasvuun. Syksyn 2018 aikana solmittiin aiesopimukset sekä Tallinkin Helsinki-Tallinna-välin aluksesta että puolustusvoimien Laivue2020-hankkeesta. Lisäksi RMC valmistaa parhaillaan risteilijälohkoja Turun telakalle.
Kasvavan työmäärän myötä RMC on aktiivisesti rekrytoinut uusia työntekijöitä ja telakan laivanrakentajien määrää vahvistetaan myös lähitulevaisuudessa. Työvoimaa rekrytoidaan sekä Suomesta että ulkomailta.