Azamara Pursuitin remontti on jo itsessään monen miljoonaan punnan arvoinen työ. MJM sanoo sillä olevan muitakin lähes vastaavia korjaushankkeita nykytilanteessa, jossa läntisen Euroopan telakoiden tilauskirjat pursuavat uudisrakennuksia eikä korjaustöille riitä hevin tilaa.
MJM työllistäää 240 laivanrakentajaa. Yritys sanoo olevansa ensimmäinen yhtiö, joka palauttaa risteilyalusten rakentamisen Ison-Britannian telakoille, BBC kirjoittaa.
Korjaustöissä piilee isoja rahoja
Brittiarvioiden mukaan korjaustelakoinneissa käytetään vuosittain jopa kaksi miljardia puntaa. Työt tehdään pääasiassa Yhdysvalloissa, Aasiassa ja manner-Euroopassa. Viime mainitun telakoilla korjaustyöt ovat tällä hetkellä tukoksissa pitkien uudisrakennussarjojen vuoksi.
MJM:n toimitusjohtaja Gary Annett sanoo, että korjaustöitä riittää kaikille ja että ne ovat kannattavia kaikille osapuolille.
– Olemme paiskineet hullun lailla töitä Azamara Pursuit -hankkeen eteen. Haluamme elvyttää Pohjois-Irlannin rikkaan laivanrakennusperinteen, perheyhtiön johtaja kertoo BBC:n haastattelussa.
MJM perustettiin vuonna 1983 ja se omistaa myös Antrimissa sijaitsevan Mivanin telakan. Yritys toimii risteilyalusten korjausten välittäjänä ja sillä on käynnissä monia vastaavia hankkeita Kiinassa asti. Vuonna 2016 MJM:n tulos nousi lähes 50 prosenttia noin kuuteen miljoonaan puntaan.
Titanicin rakentajalle uusia telakkatöitä
Harland & Wolffin telakan edustaja sanoo ilahtuneensa MJM:n hankkeen toteutumisesta ja toivottaa muutkin varustamot Pohjois-Irlantiin.