16.04.2020

Risteilyvarustamoille ”debt holiday” mahdollisuus Euroopan vientitakuulaitosten yhteisellä sopimuksella

Saksan liittovaltion talousministeriö ilmoitti keskiviikkona, että Saksa antaa yhdessä neljän muun Euroopan maan kanssa risteilyliikenteen varustamoiden väliaikaisesti keskeyttää vientiluottojen takaisinmaksun. Muutoksen tarkoituksena on suojella eurooppalaisia telakoita ja niiden toimittajia.

Risteilyvarustamoiden likviditeettikriisien ehkäisemiseksi Saksan, Ranskan, Suomen, Italian ja Norjan hallitukset ovat sopineet periaatteista, joilla risteilyvarustamot voivat keskeyttää velan takaisinmaksun valtion vientitakuilla rahoitetuista risteilyaluksistaan, eli mahdollisuuden yhden vuoden ns. ”debt holidayhin”.

Koronaviruksen puhkeamisen myötä risteilyteollisuuden toiminta on pysähtynyt.

Saksan liittovaltion talousministeriön mukaan risteilyliikenteen tulovirran äkillinen heikkeneminen vaikuttaa kielteisesti eurooppalaisiin laivanrakentajiin ja heidän tilauskantoihinsa.

”On olemassa vaara, että laivatilaukset peruutetaan ja uusien laivojen rakennusinvestoinnit lykätään likviditeetin puutteen vuoksi”, ministeriöstä sanotaan.

Tällä olisi syvällisiä seurauksia tuhansille työntekijöille – sekä Euroopan telakkateollisuudelle että sen lukuisille toimittajille.

Uusien risteilyalusten hankkimiseen tarvittava rahoitus varmistetaan säännöllisesti valtioiden vientitakuilla. Pelkästään Saksa varmistaa tällä hetkellä Saksassa rakennettujen risteilyalusten rahoittamiseen liittyviä maksuvelvoitteita noin 25 miljardilla eurolla.

Saksan liittohallituksen merenkulkukoordinaattori Norbert Brackmann lausui tiistaina, että ”eurooppalaisten kumppaneiden kanssa nyt tehty sopimus auttaa Saksan meriteollisuutta ja sen toimittajia”.
”Tarjoamme risteilyvarustanoille parempaa likviditeettiä ja vakautamme siten eurooppalaisten telakoiden pitkäaikaiset liikesuhteet nykyisessä kriisitilanteessa. Tämä oli välttämätöntä, koska risteilyliiketoiminta on pysähtynyt lähes kokonaan koronapandemian vuoksi. Toimenpiteiden tarkoituksena on myös suojata tuhansia työpaikkoja Euroopan laivanrakennusteollisuudessa ja lukuisia toimittajia. Samalla vähennämme riskiä, että hallitusten laivarahoitusjärjestelmiin kohdistuisi vaaroja.”

Laivayhtiöt, jotka haluavat hakea velan takaisinmaksun keskeyttämistä, voivat nyt ottaa yhteyttä vastaaviin valtion vientiluottojärjestöihin lainapankkiensa kautta.

Jaa artikkeli