Rolls-Royce kehittelee robottilaivoja kaivosjätin kanssa

Maailman suurin kaivosyhtiö BHP Billiton tutkii miehittämättömien, itseohjautuvien rahtilaivojen kehittämistä yhdessä Rolls-Royce Holdingsin kanssa. Suomessakin toimivan Rolls-Roycen mukaan valtamerten ensimmäinen ensimmäinen robottialus toteutunee vuoteen 2035 mennessä.

Maailman suurin kaivosyhtiö BHP Billiton tutkii miehittämättömien, itseohjautuvien rahtilaivojen kehittämistä yhdessä Rolls-Royce Holdingsin kanssa. Suomessakin toimivan Rolls-Roycen mukaan valtamerten ensimmäinen ensimmäinen robottialus toteutunee vuoteen 2035 mennessä.

Maailman suurimpiin rahdinantajiin lukeutuvan BHP Billitonin mukaan kyseessä on strateginen linjaus, joka muuttaa paitsi malmien rahtausta myös koko merialaa.

– Visioomme kuuluvat turvalliset ja tehokkaat itseohjautuvat alukset, joilla kuljetetaan BHP:n lastia ja jotka käyttävät BHP:n maakaasua. Haluamme mullistaa koko kuivarahtien bisneksen, kaivosyhtiön rahdeista vastaava varatoimitusjohtaja Rashpal Batti selostaa.

BHP:lla on ymmärrettävästi isot kuljetustarpeet. Yhtiö lastaa vuosittain noin 1 500 alusta, jotka kuljettavat neljännesmiljardin tonnin verran rautamalmia, kuparia ja hiiltä.

Innovaatioilla isoja säästöjä

Bloombergin mukaan malmien kansainvälisissä merikuljetuksissa muhivat 86 miljardin dollarin bisnekset, joista BHP hakee säästöjä juuri itseohjautuvien alusten avulla.

Sydneyssa sijaitsevan IDC Energy Insightsin johtaja Emilie Ditton sanoo, että suuret kaivosyhtiöt etsivät BHP:n tapaan säästökohteita malmien kuljetuksissa myös merellä.

– Viimeisen puolen vuoden aikana kaikki rahdinantajat ovat alkaneet etsiä innovaatioita kuljetuksiinsa, Ditton sanoo.

Myös merenkulkujärjestö IMO:n piirissä tutkitaan itseohjautuvia aluksia, sanoo Ison-Britannian robottialuksia tutkivan työryhmän puheenjohtaja James Fanshawe. Näitä hankkeita ovat tukeneet sekä EU että Kiinan merenkulkuviranomaiset.

Toinen kaivosjätti Rio Tinto Group käyttää jo noin 76 itseohjautuvaa robottirekkaa Länsi-Australian kaivoksillaan. Yhtiön varatoimitusjohtaja Chris Salisburyn mukaan Rio Tintokin on kiinnostunut samanlaisista robottilaivojen hankkeista merikuljetuksissa.

Rio Tinto on merikuljetuksissa vielä BHP Billitoniakin isompi tekijä. Viime vuonna yhtiö kuljetti 281 miljoonaa malmitonnia. Omistamiensa 17 aluksen lisäksi Rio Tinto aikarahtaa noin 200 malmilaivan armadaa.

Rolls-Roycella on jo virtuaalinen prototyyppi

Robottilaivoja kehittävä Rolls-Royce Marine aikoo saada ensimmäisen, lähinnä rannikkokäyttöön tarkoitetun testialuksensa vesille vuoteen 2020 mennessä.

Myös norjalainen lannoiteyhtiö Yara International ASA aikoo kokeilla omaa kuivarahtialustaan noihin aikoihin mennessä.

– Itseohjautuvat alukset muuttavat koko meriliikenteen, kun rahtijärjestelmät suunnitellaan aivan uudella tavalla. Kun BHP Billitonin kaltaiset suuret pelurit tulevat markkinoille, voi tämä soitella kuolinkelloja perinteisille aluksille ja niitä operoiville varustamoille, trondheimilaisen teknologiakeskus Sintefin johtava tutkija Ornulf Jan Rodseth ounastelee.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-06/robot-ghost-ships-to-take-miner-s-technology-drive-on-high-seas

Jaa artikkeli