Rosneftin varustamo tilaa kymmenen arktista shuttle-tankkeria

Rosneftin varustamo tilaa kymmenen Arc7 jääluokan arktista 42.000 tdw shuttle-tankkeria Zvezdan telakalta. Laivat rakennetaan Independent Oilin (NNK) öljynvientiä varten koillisväylän kautta. Rosneftin omistama Zvezda on entinen sukellusvenetelakka. Se on kuitenkin toteuttamassa miljardi-investointia uusiin tuotantolaitteisiin.

Uudet tankkerit ovat kooltaan samanlaisia kuin Samsungin juuri rakentamat laivat Gazprom Neftille Novoportin liikennettä varten Ob-joelle. Tilattujen laivojen jääluokaksi on ilmoitettu ARC7 ja toimintakyky 1,8 metriseen jäähän ja aina -45оС lämpötilaan.

Uudet laivat on tarkoitettu kuljettamaan öljyä Jenisein suistosta Indpendent Oilin tuotantoyhtiön Taymyrneftegazin Pajahan kentältä. Vienti suuntautuu sekä itään että länteen. Rakentamissopimuksen yhteydessä allekirjoitettu aikarahtaussopimus NNK:lle tehtiin 20 vuodeksi.

Rosneft suunnitteli vuonna 2005 avaavansa etelämpänä sijaitsevan Vankorin öljykentän Payahin kautta Diksoniin kulkevalla putkella, mutta maan hallitus päätti kuitenkin johtaa Vankorin öljyn uuteen kaukoitään rakennettavaan putkeen, mikä tapahtuikin.

Vuonna 2013 Rosneftin entinen pääjohtaja Eduard Hudainatov onnistui ostamaan englantilaiselta Hopkirk Financial Corporationilta oikeudet Pajahan öljykenttään, jonka varannot silloin arvioitiin 60 milj. tonniksi. Kenttää operoiva yhtiö on NNK-Taymyrneftegaz.

Vuonna 2015 tuli julkisuuteen öljyterminaalihanke Dudinkan Tanalaun niemeen, jonka kapasiteetiksi tulisi 5 milj. tonnia/vuosi. Viime vuonna terminaalin suunnittelutehtävä annettiin Lenmorniiprojekt-yhtiölle. NNK (Independent Oil Company) haki hankkeelle myös valtiontukea, mutta sitä ei myönnetty.

On arvioitu, että NNK saisi tuotannon käyntiin jo vuoden 2018 aikana.

Rosneft on tilannut oman telakkansa uusilta tuotantolinjoilta aluksi kymmenen Aframax-tankkeria. Rosnefteflotin nyt tilaamista pienemmistä, mutta korkeamman jääluokan laivoista ensimmäisen on tarkoitus valmistua vuonna 2023. Telakan investointien on suunniteltu puolestaan olevan valmiina vuonna 2024.

Syyskuussa kaukoidän talousfoorumin yhteydessä Zvezda allekirjoitti merkittäviä sopimuksia liittyen käynnistyvän telakan kehittämiseen:

– Samsung Heavy Industriesin kanssa arktisten shuttle-tankkerien rakentamisesta
– Rosenfteflotin ja Marine Chemical Research Instituten kanssa jääluokkalaivojen uudenlaisen pinnoitteen kokeilusta
– Rosneft ja Rosmorport keskenään tulevaisuuden jäänmurtajien rakentamisesta Zvezdan telakalla (ensi vaiheessa matalakulkuisen jokimurtajan)
– Zvezda-Hyundai (Hyundai Samho Industriesin ja Zvezdan j/v yhtiö) ja SSK Lazurit yhtiön kanssa viiden Aframax-tyyppisen tankkerin suunnittelusta, rakentamisesta, rteknisestä valvonnasta, operoinnista ja miehistön koulutuksesta

Vähän tämän jälkeen (25.9.)  Rosneft allekirjoitti viimemainitun kaltaisen sopimuksen Sovcomflotin ja valtion leasingyhtiön kanssa myös viittä Aframax-tankkeria varten.

Presidentti V. Putin on osana tuonninkorvauspolitiikkaansa henkilökohtaisesti painostanut kaikkia venäläisiä laiva-alan investoijia toimimaan kotimaan telakoilla ja erityisesti Bolshoi Kamenissa (Vladivostokissa) sijaistevan SSK Zvezdan kanssa.

Jaa artikkeli