SHI:n tulosvaroitus himmensi laivanrakennuksen nousun toiveet

Samsung Heavy Industriesin tulosvaroitus pudotti yhtiön osakekurssin 29 prosentin syöksyyn keskiviikkona ja haukkasi 1,3 miljardin siivun telakkajätin pörssiarvosta. SHI kertoi yllätystappioista ja sanoi tarvitsevansa lisää pääomia. Ilmoitus himmensi koko laivanrakennusalan toiveet paremmasta.

Maailman suurin laivanrakentaja sanoo tarvitsevansa 1,5 biljoonaa wonia eli 1,4 miljardin dollarin verran lisää rahaa, jotka se aikoo hankkia tuomalla markkinoille uusia osakkeita.

Samalla yhtiö kertoi, että putoava tilauskanta sekä uusissa laivoissa että offshore -aluksissa pitää yhtiön tuloksen tappiollisena tänä ja ensi vuonna. Bloombergin mukaan tämä oli iso yllätys analyytikoille, jotka odottivat Samsungin ponnistavan voitolle jo tänä vuonna.

Samsungin vaisu ohjaus antaa ymmärtää sen, että jättiyhtiö ei ole onnistunut vähentämään kustannuksiaan riittävän nopeasti. Telakkayhtiöt Etelä-Koreasta Singaporeen ovat jo vuosien ajan kamppailleet vuonna 2009 alkaneen maailman finanssikriisin ja varustamoiden ylikapasiteetin kanssa, Bloomberg kirjoittaa.
Viime vuosi eteläkorealaisen Hanjin Shippingin konkurssin myötä oli merialojen lähihistorian vaikein vuosi, ja eräät merkit ovat jo lupailleet orastavaa elpymistä ainakin konttivarustamoille.
– Samsung Heavyn kannalta asiat eivät suju hyvin, eivätkä asiat näytä ensi vuonnakaan yhtään paremmilta, korealaisen Hana Financialin analytikko Park Moo Hyun sanoo.

Yllätystappiot myrkkyä osakekursseille

Samsungin liiketappio asettuu tänä vuonna 490 miljardiin woniin ja ensi vuonna 240 miljardiin woniin, yhtiö kertoi tiedotteessaan. Viime vuonna operatiivinen tappio oli 147,2 miljardia wonia ja vuonna 2015 se oli huikeat 1,5 biljoonaa wonia.

Kuten sanottu, tappiot olivat iso yllätys analyytikoille, jotka olivat povanneet yhtiölle 90 miljoonan wonin voitollista tulosta tälle vuodelle.

Keskiviikon tulosvaroitus aiheutti myllerryksen Soulin pörsissä, jossa Samsungin osakkeen hinta laski 3 640 wonia ja päätyi 8 960 woniin. Myös kilpailevien Daewoon ja Hyundai Heavyn osakeet putosivat 2,7 prosenttia ja 6,2 prosenttia, tässä järjestyksessä.

Bloomberg Intelligencen analyytikko Rahul Kapoor huomauttaa, että laivanrakennuksen ongelmat eivät johdu enää varustamoista, vaan ne johtuvat telakoista itsestään.

– Telakoiden kustannusrakenne on pöhöttynyt, sillä isojen ja pitkien sarjatilausten päivät ovat ohi, Kapoor sanoo ja povaa laivanrakennuksen ponnistavan plussalle korkeintaan vuonna 2019.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-06/shipbuilding-recovery-dims-as-samsung-heavy-plunges-on-outlook

Jaa artikkeli