07.12.2023

Steerpropille merkittäviä tilauksia

Raumalainen Steerprop Oy on viime päivinä saanut pari merkittävää uutta potkurilaitetilausta.

Rajan uudet ulkovartioalukset. Havainnekuva: Rajavartiolaitos

Meyer Turku Oy on tilannut tunnelipotkurit ja yhdistetyt alaslaskettavat ohjauspotkurit kahteen Rajavartiolaitokselle rakennettavaan ulkovartiolaivaan. Laitos on parhaillaan rakennuttamassa kahta Turva-luokan uutta ulkovartioalusta, joiden päätehtävä on suorittaa ympärivuotista rajavalvontaa Suomen merirajoilla ja avustaa muiden viranomaisten tehtävissä merellä ja saaristossa.

– Uusilla aluksilla pyritään energiatehokkuuteen ja merkittäviin päästöjen vähentämiseen samalla alentaen käyttökustannuksia, Vartiolaiva 2025 -hankkeen hankepäällikkö, komentaja Marko Aheristo sanoo.

– Koneiston perusratkaisuna on kaksipolttoainemoottori, diesel/LNG, jolla kotimaista biokaasua käytettäessä päästään merkittäviin tuloksiin.

Steerprop varustaa Rajan uudet alukset tavanomaisen tunneliohjauspotkurin lisäksi alaslaskettavalla ympärikääntyvällä laitteella, joka on Steerpropille uusi tuote. Kummankin teho on 850 kW. Yläasennossa saavutetaan hyvä manöverointikyky satamiin ajettaessa ja ala-asennossa laitteen avulla voidaan tehokkaasti pitää alusta paikoillaan merellä DP-moodissa.

– Nämä ainutkertaiset alukset Itämeren koviin erityisolosuhteisiin edellyttivät meiltä räätälöityä ratkaisua, jollaisista Steerprop on markkinoilla hyvin tunnettu, Steerpropin myynnin ja projektien johtaja Juho Rekola sanoo.

– Lisäksi emme koskaan unohda luotettavuuden vaatimusta laitteita kehittäessämme, Rekola jatkaa.

Steerprop toimittaa laitteet vuosina 2024 ja 2025. Laivojen rungot rakennetaan Puolassa Gdanskin telakalla ja varustelu tapahtuu Uudessakaupungissa Työvene Oy:n toimesta. Ensimmäisen laivan valmistumisen pitäisi tapahtua 2025 ja toisen vuonna 2026. Aluksen sähköjärjestelmä perustuu ABB:n DC Grid™ tasavirtajärjestelmään ja PEMS™- Power and Energy Management Systeemiin sekä Azipod® propulsiolaitteisiin.

Steerpropilta keulapotkurit myös Kanadan polaarimurtajaan

Raumalla sijaitseva Steerprop toimittaa myös kaksi arktista tunnelipotkuria polaarijäänmurtajaan, jonka Seaspan Shipyards rakentaa Kanadan rannikkovartiostolle. Kanadan kansallisen laivanrakennusstrategian mukaisesti rakennettavalla 27 876 tonnin uppoumaisella polaarijäänmurtajalla on Polar Class 2 (PC2) -jääluokitus ja se pystyy toimimaan vaikeammissa jääolosuhteissa mukaan lukien monivuotisessa jäässä pitempään ja enemmän kuin mikään muu kanadalainen jäänmurtaja.

Havainnekuva Kanadan uudesta John G Diefenbaker polaarijäänmurtajasta. Kuva: Seaspan Shipyards

Steerprop varustaa napajäänmurtajan kahdella arktisella tunnelipotkurilla, jotka on erityisesti suunniteltu vastaamaan vaativimpiin jääolosuhteisiin, jopa ilman tunneliristikkojen suojaa. Tämä on Steerpropin ensimmäinen tämän ainutlaatuisen jäävahvistetun tunnelipotkurin toimitus, joka nostaa tunnelipotkurien suorituskyvyn ja luotettavuuden uudelle tasolle. Toimitus sisältää myös komentosillan ohjausjärjestelmän ja offline-öljynsuodatusjärjestelmän.

Steerprop on suunnitellut optimaalisen ratkaisun jäänmurtajan toimintaprofiiliin perustuen vuosikymmenien kokemukseen jääluokiteltujen ratkaisujen toimittamisesta. Käyttösuorituskyvyn optimoinnin lisäksi täysin integroitu propulsioratkaisu on suunniteltu lisäämään luotettavuutta ja turvallisuutta, samalla alentamaan elinkaarikustannuksia ja pitämään ylläpitovaatimukset minimissä.

– Polaarijäänmurtaja on uskomattoman monimutkainen alus, joka on suunniteltu toimimaan arktisen jään peittämillä vesillä, Seaspanin rannikkovartiosto-ohjelmista vastaava varatoimitusjohtaja Russell Davison sanoo.

– Sillä on ratkaiseva rooli, jotta Kanadan rannikkovartiosto voi suojella arktista rannikkoa. Luotettava ja tehokas propulsiojärjestelmä on siksi välttämätön, ja Steerprop-ratkaisu on valittu tätä varten.

Steerprop on toimittanut ensimmäiset propulsioyksiköt jäänmurtajiin vuonna 2008 ja on siitä lähtien ollut tunnustettu toimija tällä vaativalla segmentillä, ja se on kerännyt jatkuvasti käyttökokemusta jäänmurtajista sekä Itämerellä että Jäämerellä. Yksi merkittävistä toimituksista tapahtui Aker Arcticin kehittämään ja Helsingin telakan rakentamaan ns. vinojäänmurtajaan, joka on useita vuosia toiminut Pohjoisella Jäämerellä. Steerprop on vuosien ajan panostanut voimakkaasti ratkaisujensa suorituskyvyn ja luotettavuuden kehittämiseen erityisesti maailman haastavimmille alueille, mukaan lukien Polaarikoodin alueet.

Mikko Niini

Jaa artikkeli