Vähäheikkilän mukaan Meriteollisuus ry edistää suomalaisten meriteollisuuden yritysten yhteistyötä, kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Yhdistyksen jäsenyrityksiin kuuluu noin 90 alan merkittävää toimijaa, ja Meriteollisuus ry on Teknologiateollisuus ry:n toimialayhdistys.
Suomessa meriteollisuuden tuhatkunta yritystä työllistää noin 30 000 henkilöä. Alan yritysten yhteinen liikevaihto on noin kahdeksan miljardia euroa.
– Ala on erittäin monipuolinen, koska koko Suomen kattava verkostomme toimittaa ratkaisuja globaalisti kaikkiin laivatyyppeihin ja merellisiin rakenteisiin. Arvoketju koostuu kattavista yhdistelmistä suunnittelua, valmistusta ja palveluja, Vähäheikkilä sanoo.
– Suomen Meriteollisuus on myös kansainvälinen edelläkävijä monilla alueilla kuten risteilyaluksissa ja autolautoissa, erikoisaluksissa, jäänmurtajissa sekä ympäristöteknologiassa, digitaalisissa ratkaisuissa ja arktisessa teknologiassa. Alan yhteistyö ja kyky ratkaista teknisiä haasteita ovat tuottaneet lukuisia kansainvälisesti tunnistettuja referenssejä.
Näkymät hyvät Suomessa ja maailmalla
Merialalla on nähty maltillista nousua globaalisti vuodesta 2016 lähtien. Talouskasvu ja romutukset syövät vähitellen kauppalaivojen ylikapasiteettia. Risteilysegmentillä on ennätyksellinen tilauskanta, sillä yli 100 uutta laivaa otetaan liikenteeseen vuoteen 2027 mennessä. Risteilybisneksen ennuste on lupaava, koska risteilyjen kiinnostavuus lisääntyy matkustus- ja lomailumuotona.
Suomessa risteilyala on kansantaloudellisesti erittäin merkittävä. Liikevaihto kasvaa tasaisestia ja näkymät ovat hyvät. Suomalaiset alan yritykset ovat kansainvälisesti johtavia tuotteiden tekniikassa, laadussa, suunnittelussa. Risteilyalusten pitkä tilauskanta tuo työtä koko verkostolle alihankkijoista telakoihin.
Vähäheikkilän mukaan kysyntää on myös erikoislaivoissa, jäänmurtajissa sekä Navy-segmentissä eli merivoimien hankinnoissa. Suomesta löytyy osaamista digitaalisissa ja ympäristöystävällisissä ratkaisuissa, joiden kysyntä on hyvässä kasvussa.
Meriteollisuus ry jäsenyrityksineen liittyi ResponSean kautta osaksi Sitoumus 2050 -yhteiskuntasitoumusta. Tässä alan yrityksillä omat omat kestävän kehityksen sitoumuksensa. Painopisteitä ovat meriliikenteen ympäristövaikutusten vähentäminen teknologian avulla, alan yritysten asema reiluna työpaikkana ja toimitusketjun vastuullisuuden seuranta. Kiertotalous ja elinkaaritehokkuus ovat mukana yritysten kaikessa toiminnassa.
Kasvun jatkuminen pitää turvata
Elina Vähäheikkilän mukaan nyt on kyse lähinnä merialan kasvupotentiaalin hyödyntämisestä, riittävän suunnatuista toimista suomalaisen huippuosaamisen esiintuomiseen ja osaajien saatavuuden varmistamisesta nyt ja tulevaisuudessa.
– Tuotekehityksen rahoituksen saatavuus on varmistettava ja t&k-rahoitusta on suunnattava globaalien toimintaedellytysten turvaamiseksi. Alan monipuolisuus ja kansantaloudellinen merkitys on tunnistettava. Suomen meriklusterilla mahdollisuus maailman johtavaksi meriklusteriksi ja monilla mittareilla johtoasema onkin jo saavutettu, Vähäheikkilä aprikoi.