30.04.2021

Suomessa kehitetty Azipod® -potkurikäyttöjärjestelmä on tehostanut merenkulkua jo 30 vuotta

Ensimmäinen uuden sukupolven potkurikäyttöjärjestelmä asennettiin suomalaiseen väylänhoitoalukseen Seiliin vuonna 1990. ABB on myynyt kuluneiden 30 vuoden aikana yli 700 potkuriyksikköä.

Maailman ensimmäisen sähköisen Azipod-ruoripotkuriyksikön teho oli 1500 kW. ABB lahjoitti historiallisen potkurin Turun Forum Marinum museolle vuonna 2005.

1980-luvun lopussa ABB, Helsingin telakka ja silloinen Merenkulkulaitos ideoivat ruoripotkurilaitetta, jossa sähkömoottori olisi laivan ulkopuolella suoraan pyörittämässä potkuria. Järjestelmän uskottiin parantavan alusten jäänmurtokykyä.

Ensimmäinen Azipod®-potkurikäyttöjärjestelmä asennettiin suomalaiseen jääolosuhteissakin kulkevaan väylänhoitoalukseen Seiliin vuonna 1990.

Tällä hetkellä teknologiaa käytetään yli 25 erilaisessa laivatyypissä: niin risteilijöissä ja matkustajalaivoissa kuin rahtilaivoissa, jäänmurtajissa ja superjahdeissa. ABB on myynyt kuluneiden 30 vuoden aikana yli 700 potkuriyksikköä.

– Azipod®-tekniikan lanseeraus merkitsi uuden aikakauden alkua laivojen käyttöjärjestelmissä, ja ABB on sen avulla vankkumattomasti vakiinnuttanut asemansa meriteollisuuden ympäristövaikutusten vähentäjänä. Olemme kestävän liikenteen edelläkävijöitä, ja olen vakuuttunut siitä, että tällä huipputeknologialla on jatkossakin merkittävä rooli asemamme edistämisessä, ABB:n pääjohtaja Björn Rosengren sanoo.

Järjestelmän avulla on saavutettu lukuisia merkkipaaluja merenkulun alueella ja se on mahdollistanut muun muassa ensimmäiset Koillisväylän ylitykset ilman jäänmurtaja-apua.

Aluksen ulkopuolelle sijoitettu Azipod®-potkurilaite voi kääntyä pystyakselinsa ympäri 360 astetta. Näin se parantaa laivan ohjailtavuutta ja mahdollistaa kaikkein suurimpienkin laivojen saapumisen ahtaisiin satamiin.

Energiatehokas järjestelmä auttaa leikkaamaan merenkulun hiilidioksidipäästöjä

– Azipod®-teknologia auttaa kaikkia laivatyyppejä pienentämään kustannuksia ja hiilijalanjälkeä kahdesta syystä: ensinnäkin se on ylivoimainen potkurijärjestelmä ja toisekseen se hyödyntää sähköisten järjestelmien tehokkuutta,  Juha Koskela, Division President, ABB Marine & Ports toteaa.

– Järjestelmän käyttö myös parantaa ratkaisevasti operointitehokkuutta, koska se parantaa laivan hydrodynaamisia ominaisuuksia. Samalla polttoainekulutusta voidaan pienentää jopa 20 prosenttia perinteisiin akselilinjaratkaisuihin verrattuna.

– Lisäksi tila, joka säästetään sijoittamalla käyttömoottori laivan ulkopuolelle, helpottaa laivan suunnittelua ja vapauttaa tilaa hyteille, rahdille tai muihin tarkoituksiin.

Vuonna 2019 toteutetun tutkimuksen mukaan Azipod®-potkurijärjestelmällä autolauttavarustamot voivat säästää vuosittain 1,7 miljoonaa US dollaria polttoainekustannuksissaan ja samalla leikata hiilidioksidipäästöjään noin 10 000 tonnia. Järjestelmään voidaan syöttää sähköä erilaisista energialähteistä, kuten akuista tai polttokennoist. Energialähteitä voidaan myös lisätä ja vaihtaa sen mukaan kuin ne kehittyvät.

– Olen vakuuttunut, että Azipod®-potkurijärjestelmä on mahdollistamassa kestävää merenkulkua myös seuraavien 30 vuoden ajan ja siitä eteenpäinkin, Koskela toteaa.

Potkuriyksiköitä valmistetaan Suomessa Helsingin Vuosaaressa ja Haminassa sijaitsevissa tuotantolaitoksissa. Lisäksi Kiinan Shanghaissa on yksi tuotantolaitos. Potkurijärjestelmän tuotekehitystyö tehdään Suomessa. Suomen ABB:n Marine & Ports -divisioona työllistää yli 500 ammattilaista.

Jaa artikkeli