Yhdysvalloilla on ajossa ainoastaan kaksi jäänmurtajaa Arktisella alueella.
Yhdysvallat tarvitsee nopeasti paksujen jäiden murtamiseen sopivia jäänmurtajia Arktisella alueella, presidentti Barack Obama sanoi tiistaina.
Tällä hetkellä ajossa on vain kaksi jäänmurtajaa, vaikka pohjoisten napajäiden sulaminen vapauttaa koko ajan merireittejä ja vapaata vettä ja maata, jotka kiinnostavat kaivos- ja öljy-yhtiöitä.
Aiemmin jäänmurtajia oli seitsemän. Vertailun vuoksi Venäjällä on 40 jäänmurtajaa ja 11 rakenteilla.
Suomalainen valtio-omisteinen Arctia Shipping on auttanut Alaskan vesillä öljy-yhtiö Shelliä vuokraamalla sille jäänmurtaja Fennicaa.
Ylen Uutisille haastattelun antanut Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vauraste sanoo, että Yhdysvallat on tehnyt yhden uuden murtajan hankintaa varten alustavan budjetin, jonka summa on 1,2 miljardia dollaria. Hinta on lähes kymmenkertainen verrattuna Suomessa rakennettavaan jäänmurtajaan.
Suomi on yrittänyt myydä ennenkin jäämurtajiaan Yhdysvalloille arktiseen käyttöön, mutta Yhdysvalloissa jäänmurtajien rakentaminen on haluttu pitää tiukasti vain omissa käsissä.
Yhdysvaltojen jäänmurtajakauppojen ”tietyt osa-alueet ovat olleet protektionistisia”, muotoilee Vauraste Ylen haastattelussa.
Hänen mukaansa juuri markkinoiden pitäminen suljettuina selittää osaltaan sitä, että yhteen jäänmurtajaan budjetoidaan 1,2 miljardia dollaria eli runsas miljardi euroa.
Vauraste on kuitenkin toiveikas kauppojen onnistumisen suhteen, protektionistisesta muurista huolimatta.
– Uskon, että olemme nyt lähempänä kuin koskaan.
Jäänmurtajapulan vuoksi Yhdysvallat saattaa aikaistaa jäänmurtajien tilauksia. Nykyisen aikataulun mukaan valtio ostaisi raskaan jäänmurtajan vuonna 2022. Aikataulu voi aikaistua parilla vuodella.
Yksi raskas jäänmurtaja voi maksaa miljardi dollaria.
Arktiselle alueella halutaan paljon muitakin investointeja, joista Obama ei tiistaina maininnut. Niitä ovat luotsi- ja navigaatiopalvelut, satamat ja viestintäjärjestelmät.
Lähde: Reuters ja Yle Uutiset