Turun Meyerin telakalla rakenteilla olevan Tallinkin uuden sukupolven matkustajalautan rakentamisessa alkoi seuraava vaihe, kun kölinlasku suoritettiin perinteisin menoin asettamalla onnenlantit ensimmäisen suurlohkon alle kölipukeille. Laivan tuotanto aloitettiin elokuussa 2015. Alkuvuodesta 2017 valmistuvan Megastar-nimen saaneen laivan pituus tulee olemaan yli 200 metriä ja matkustajia siihen mahtuu 2800.
Laivan suunnittelussa on otettu huomioon tehokkuus paitsi liikenteessä myös satamassa. Alus käyttää polttoaineenaan LNG:tä, mutta myös voi käyttää meridieseliä. Se täyttää tiukemmat ECA-alueita ja Itämerta koskevat päästörajoitukset.
Runkomuoto pienentää hydrodynaamista vastusta. Laivaan tulee useita teknisiä innovaatioita ja palveluun liittyviä innovaatioita. Suunnittelussa on otettu huomioon aluksen tehokas ja nopea lastaus ja purku satamassa.
Toimitusjohtaja Jan Meyer korostikin sitä miten laivanrakennuksessa vain muutos on pysyvää, vaikka traditioitakin kunnioitetaan.
– Olemme suunnitelleet Tallinkin nopeaa laivaa yli vuoden hyvässä yhteistyössä Tallinkin kanssa, jotta voimme nyt esitellä uuden sukupolven LNG-voimanlähteemme ja julkisten tilojen uuden arkkitehtuurin. Lisäksi olemme koko ajan tuottaneet osia laivaan. Laivanrakennuksessa jatkuva kehitys on välttämätöntä, eikä traditioille juuri ole tilaa. Tästä huolimatta on hetkiä, jolloin on hyvä pysähtyä ja katsoa taaksepäin tekemäämme työhön. Tänään alamme koota laivaa jo valmistetuista osista, ja kohta laiva myös näyttää laivalta, Jan Meyer sanoo.
Uusi alus on noin 212 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on 49 000 tonnia. Alus tulee liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä. Sen suunniteltu matkustajamäärä on 2 800 ja matkanopeus 27 solmua. Meyer Turku toimittaa laivan tilaajalleen alkuvuodesta 2017. Hankkeen työllistävä vaikutus telakalla ja sen alihankkijoilla on noin 2000 henkilötyövuotta.
Nyt varustelussa oleva Mein Schiff 5 siirrettiin altaasta vajaa kuukausi sitten satama-altaaseen ja tilaa saatiin jo valmiille Tallinkin lohkoille. Viime viikolla Meyer ilmoitti investointiohjelmastaan, jonka seurauksena hankitaan uusi 1200 tonnin nosturi. Nosturi otetaan käyttöön vuonna 2018.