Tallinkin rakenteilla oleva LNG-käyttöinen laiva Megastar kastettiin tänään 1.7.2016 Meyer Turun telakalla. Uuden ympäristöystävällisen aluksen kastoi presidentti Tarja Halonen.
– Laivan rakennusvaihe on kohta puolivälissä ja laivan muoto alkaa pikkuhiljaa näkyä. Samalla Tallink Shuttle –konseptiamme uudistavat innovatiiviset matkustajapalvelut alkavat muotoutua. Olemme myös erittäin otettuja että juuri presidentti Tarja Halonen lupautui Megastarin kummitädiksi; tämä on suuri kunnianosoitus poikkeuksellisen ympäristöystävälliselle laivalle, joka tulee olemaan tiennäyttäjä koko alalle, Tallinkin toimitusjohtaja Janek Stalmeister sanoo.
– Laivanrakentamisessa mielenkiintoista ovat asiakkaat, jotka vaativat meitä uudistumaan – myös ympäristöystävällisyyden saralla. Olemmekin erittäin tyytyväisiä että uusin LNG-aluksemme on saanut lopullisen muotonsa puolentoista vuoden suunnittelu- ja tuotantovaiheen jälkeen. Tallink Megastar on yksilöllisesti suunniteltu Tallinkin matkustajille ja on täten ainutlaatuinen laiva. Olemmekin erittäin iloisia, että Tallink on valinnut viettää perinteistä nimeämistilaisuutta kanssamme ja ylpeitä, että presidentti Halonen kunnioittaa meitä läsnäolollaan, sanoo Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer.
Megastarin rakennustyöt aloitettiin metallinleikkauksella 4.8.2015, köli laskettiin 9.2.2016 ja vesillelasku sekä koeajot on suunniteltu toteutettavaksi vuoden 2016 heinäkuussa sekä loppuvuodesta. Laivan lopullinen toimitus ja käyttöönotto tapahtuvat vuoden 2017 alussa.
Laivassa yhdistyy pika-alus-konseptin lisäksi sosiaalinen syöminen avoimine ruokailutiloineen, monipuoliset lounge-palvelut sekä uudenlainen ostoskokemus. Automatkustajien mukavuutta lisää kaksitasoinen lastaus, joka mahdollistaa henkilöautojen sekä rahdin yhtäaikaisen ja sujuvan sisään- ja ulospääsyn. Kulku laivan eri matkustajatiloihin on suunnitelu erittäin sujuvaksi, uutuutena muun muassa rauhallinen Sitting Lounge.
Megastar on valmistuessaan 212 metriä pitkä ja siihen mahtuu 2800 matkustajaa. Laiva liikennöi Helsingin ja Tallinnan välillä. Megastar valmistuu alkuvuodesta 2017. Megastar on LNG-käyttöinen, mutta pystyy käyttämään polttoaineenaan myös meridieseliä. Vetoisuudeltaan Megastar on 49 000 GT, ajonopeus on 27 solmua. Megastar täyttää kaikki Itämerelle asetetut tiukat ympäristönormit.