04.11.2019

Telakkafuusio joutui EU:n silmätikuksi

EU:n komissio aikoo tutkia Fincantierin ja Chantiers de l’Atlantiquen telakoiden kilpailuasetelmat ennen näiden suurta fuusiota. Komissiota kiinnostaa erityisesti se, miten telakoiden yhdistyminen vaikuttaa miljoonien eurooppalaisten risteilymatkustajien asemaan.

Kuva: Fincantieri

Kilpailukomissaari Margrethe Vestager on jo sanonut, että italialaisen Fincantierin tarjous hankkia omistukseensa ranskalainen Chantiers de l’Atlantiquen telakka vähentää merkittävästi kilpailua risteilyalusten rakentamisessa ja että fuusio voi nostaa alusten hintoja muutenkin kapasiteettipulasta kärsivällä alalla.

Kilpailuviranomaiset ilmoittivat aloittavansa telakkadiilin tutkimukset viime keskiviikkona. Vain päivää ennen komission ilmoitusta Fincantieri oli kuitannut tutkimukset sen osakkeen hintaan vaikuttavina ”huhupuheina.”

Euroopan suurin laivanrakennusyhtiö ja risteilyalausten maailman markkinajohtaja Fincantieri on sanonut pyrkivänsä taistelemaan kiinalaisten kilpailua vastaan telakoiden fuusiolla. Myös Ranskan valtionvarainministeriö sanoo kannattavansa yhdistymistä juuri samasta syystä eli Kiinan kilpailun takia.

– Olemme vakuuttuneita siitä, että eurooppalainen laivanrakennus tarvitsee suurempia yksiköitä kilpailukyvyn turvaamiseksi ja uusien innovaatioiden luomiseksi, ranskalainen virkamies muotoilee asian Reutersille.

Asiantuntijoiden mukaan Fincantierin ja Chantiers de l’Atlantiquen liitto vähentäisi risteilytelakoiden määrää Euroopassa, jossa on nykyäänkin vain 3-4 täysimittaisten risteilyalusten rakentajaa, Marex kirjoittaa.

EU:n kilpailuviranomaisilla on maaliskuun 17. päivään saakka tehdä päätös kaupan hyväksymisestä tai estämisestä.

St.Nazairessa sijaitseva Chantiersin telakkayhtiö on entinen STX France. Yritys on Ranskan ainoa telakka, joka kykenee rakentamaan lentotukialuksia ja muita suuria sotalaivoja, mikä tekee telakasta Ranskan valtiolle strategisen omistuskohteen.

Jaa artikkeli