23.06.2015

TUI Cruisesin Mein Schiff 5 -aluksen kölinlasku ja Mein Schiff 6 -aluksen tuotannonaloitus Meyer Turun telakalla

Mein Schiff 5 -aluksen köli laskettiin Meyer Turun rakennusaltaaseen 23.6.2015. Ennen kölinlaskua aloitettiin laivan sisaraluksen, Mein Schiff 6:n tuotanto telakan rakennushallissa.

Mein Schiff 6 -risteilijän tuotanto alkoi TUI Cruisesin toimitusjohtajan Wybcke Meierin käynnistettyä telakan teräshallissa sijaitsevan plasmaleikkurin. Tuotannonaloituksen jälkeen telakalla juhlistettiin myös toista laivanrakennusprosessin merkkipaalua, aluksen rungonkoonnin aloittamista. Mein Schiff 5:n kölilohko laskettiin telakan rakennusaltaaseen, ja samalla suoritettiin perinteinen onnenlanttiseremonia, jossa kölilohkon alle sijoitettiin laivalle onnea tuovia kolikoita. Tilaisuuksiin osallistuivat TUI Cruises- ja Royal Caribbean Cruises ‑varustamoiden, Meyer Turun ja Det Norske Veritas ‑luokituslaitoksen edustajia sekä joukko kutsuvieraita ja median edustajia.

Mein Schiff 5 -aluksen köli laskettiin Meyer Turun rakennusaltaaseen 23.6.2015. Ennen kölinlaskua aloitettiin laivan sisaraluksen, Mein Schiff 6:n tuotanto telakan rakennushallissa.

Mein Schiff 6 -risteilijän tuotanto alkoi TUI Cruisesin toimitusjohtajan Wybcke Meierin käynnistettyä telakan teräshallissa sijaitsevan plasmaleikkurin. Tuotannonaloituksen jälkeen telakalla juhlistettiin myös toista laivanrakennusprosessin merkkipaalua, aluksen rungonkoonnin aloittamista. Mein Schiff 5:n kölilohko laskettiin telakan rakennusaltaaseen, ja samalla suoritettiin perinteinen onnenlanttiseremonia, jossa kölilohkon alle sijoitettiin laivalle onnea tuovia kolikoita. Tilaisuuksiin osallistuivat TUI Cruises- ja Royal Caribbean Cruises ‑varustamoiden, Meyer Turun ja Det Norske Veritas ‑luokituslaitoksen edustajia sekä joukko kutsuvieraita ja median edustajia.

Mein Schiff 5 ja Mein Schiff 6 toimitetaan tilaajalleen vuosina 2016 ja 2017. Kuten sisaraluksensa Mein Schiff 3 ja Mein Schiff 4, myös uudet alukset ovat noin 294 metriä pitkiä ja niissä on 15 kantta, joiden yhteensä 1,253 hytissä on tilaa noin 2,506 matkustajalle. Hyteistä 90 prosenttia on ulkohyttejä ja 82 prosentilla on myös oma parveke. Molemmat alukset rakennetaan viimeisimpien teknisten standardien mukaisesti inno-vatiivisia ja ympäristöystävällistä rakennustekniikoita käyttäen. Alusten energiatehokkuus on erinomainen, sillä niiden energiankulutus on noin 30 prosenttia alempi kuin muiden samaa kokoluokkaa edustavien risteilyalusten. Rikkipesureiden ja katalysaattoreiden ansiosta alusten rikkipäästöjä voidaan vähentää jopa 99 prosenttia ja typpioksidipäästöjä noin 75 prosenttia.

– Tämän kasvun myötä pystymme vahvistamaan entisestään asemiamme Saksan markkinoiden moderneimpiin kuuluvan risteilylaivaston avulla. Pyrimme kasvattamaan markkinaosuutemme yli 25 prosenttiin näiden kuuden aluksen voimin, sanoo TUI Cruisesin toimitusjohtaja Wybcke Meier.

– Laivan rakentaminen on telakalle valtava tiimityöurakka, jota toteutamme tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme ja alihankkijoidemme kanssa. Näin suuren ja räätälöidyn hankkeen toteuttaminen vaatii valtavan monen osapuolen työpanoksen, osaamisen ja sitoutumisen. On hieno perinne pysähtyä hetkeksi ja kunnioittaa uuden aluksen tuotannonaloitusta, kuten tänään saimme Mein Schiff 6:n osalta tehdä. Olemme myös tyytyväisiä, että Mein Schiff 5:n rakentaminen etenee aikataulun mukaisesti ja saimme tänään juhlistaa aluksen kölinlaskua täysin suunnitellusti, toteaa Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Jan Meyer.

 

Jaa artikkeli