05.09.2019

Turkulaiselta Mobimarilta uusia ratkaisuja sähkölaivoihin

Tanskassa on valmistunut täyssähköinen auto-matkustajalautta Ellen, joka aloitti elokuun puolivälissä säännöllisen liikenteen Ærøn saaren Søbyn ja mantereen Alsin Fynshavin välillä.

Mobimarin kehittämä latausasema MS Ellenin terminaalissa Tanskassa. Kuva: E-ferry project.

Ellen on EU:n pääosin rahoittama 21 M€ pilottihanke, jonka tavoitteena oli luoda uusia ratkaisuja täyssähköiseen laivaan ja samalla toimia esimerkkinä ja ponnahduslautana muille lauttareiteille Euroopassa. Suomen Danfoss Editron Oy (entinen Visedo) yhdessä Mobimar Oy:n kanssa oli keskeinen rooli sähkökäytön kehittämisessä.

Ellenin pituus on 59,4 metriä, leveys 12,8 metriä ja syväys 2,5 metriä. Kevytrakenteiden käyttö on myös kytketty hankkeeseen. Sen tuloksena aluksen kevytpaino on vain 650 tonnia, vaikka sen kuljetuskapasiteetti on 31 henkilöautoa tai 8 henkilöautoa ja viisi rekkaa. Matkustajia voidaan kuljettaa kesällä 198 ja talvella 147.

Lautan reitin pituus on 11,7 mpk ja alus ylittää salmen 5 – 7 kertaa vuorokaudessa. Vaihtoehtoisesti alus voi ajaa Søbyn ja Fyenin Faaborgin 9,6 mpk pitkää väliä.

Lautta on varustettu täyssähköisellä propulsiolla, joka muodostuu kahdesta 750 kW Danfossin Visedo potkurimoottorista ja kahdesta 250 kW poikittaistyöntölaitteesta. Lithium-ion nikkelimanganeesi-kobolttimanganeesiakustot on toimittanut sveitsiläinen Leclanche. Aluksen nopeus on 14,5 solmua. Lopullisessa aikataulussa alus ajaa yhteensä 7 edestakaista päivittäistä vuoroa, jolloin sille jää latausaikaa kussakin terminaalissa vain noin 20 minuuttia. Mobimarin kehittämä automaattinen kytkentälaite suoriutuu hyvin tästä tehtävästä ladatessaan 4,3 MWh 840 kennoisen akuston.

Mobimar on kehittänyt latauslaitteistosta yhtiölle kokonaan uuden, ACDC Nector-nimisen tuotteen, josta  jo ollaan kehittämässä 11 kV:n versiota. Mobimarin liittimet voidaan asentaa aluksen perään tai keulaan ja vedenkorkeuteen sopeutuvan rampin yhteyteen, mikä tekee laitteistosta sopivan myös satamiin, joissa vedenkorkeudella on suuret vaihtelut. Ellen lataa tasavirtaa, jolloin raskaat muuttajat on voitu jättää kuivan maan puolelle. Aluksen latausorsi on  hydraulikäyttöinen.

Mobimarin kehittämä ACDC Nector latauslaitteisto lauttaan kiinnittymässä. Kuva: Pauli Immonen.

Mobimarin Pauli Immonen uskoo sähkölaivojen yleistyessä ACDC Nectorille kasvavia markkinoita niin kotimaan sähköistyshankkeissa kuin ulkomaillakin. Kyselyitä on jo nyt Pohjoismaista ja Yhdysvalloista saakka. Uusien ratkaisujen on laskettu vähentävän päästöjä 2 000 tonnilla vuodessa.

Mikko Niini

Jaa artikkeli