Kumpikin säiliöistä painoi yli 300 tonnia ja niitä varten oli kehitetty erityinen nostojärjestely. Nosto kesti yli kaksi vuorokautta. Säiliöt on telakka itse valmistanut haponkestävästä erikoisteräksestä. Metallurgisen suojan säiliöt koostuvat useista metallikerroksista ja edellyttävät suurta puhtausastetta. Nostojen jälkeen varsinaisen reaktorin asennustyöt voivat alkaa.
Vastaavien säiliöiden kaksiviikkoiset tiiveyskokeet on juuri saatu päätökseen telakalla sarjan edellisessä Sibir-murtajassa.
Аlukset varustetaan kahdella RITM-200 tyyppisellä reaktorilla, jotka kehittävät 175 MW tehon.
Laivojen päämitat ovat pituus 173,3 metriä, leveys 34 metriä uppouma 33.540 tonnia ja akseliteho 60 MW. Murtajat on suunniteltu toimimaan aina 2,8 metrin paksuisessa jäässä 1,5-2 solmun nopeudella. Ne ovat uudentyyppisiä ns. kahden syväyden murtajia, jotka voivat toimia 8,5 – 10,5 metrin syväydellä.
Baltian telakka on vuodesta 2007 lähtien kuulunut valtiolliseen United Shipbuilding (OSK) ryhmään.
Samanaikaisesti seuraavan suuren jäänmurtajaprojektin, ns. Leader-sarjan, rakennuspaikaksi kaavaillaan uutta Zvezdan telakka Bolhoi Kamenissa Vladivostokin alueella. Näin totesi varapääministeri Yuri Borisov vieraillessaan viime viikolla Primoryen alueella Kaukoidässä.
Venäjän presidentin Vladimir Putinin käynnistämän Pohjoisen Meritien kehittämisohjelman osana suunnitellaan rakennettavaksi uusia 120 MW supermurtajia vuoteen 2027 mennessä. Borisovin mukaan parhaillaan harkitaan kahta telakkaa rakentajaksi, Baltian telakkaa ja Zvezdaa Kaukoidässä ja valinnan ratkaisevat hinnat ja toimitusajat. Varapääministerin mukaan päätös on gtarkoitus tehdä jo heinäkuun puolivälissä, jotta kölinlasku ehdittäisiin tehdä jo vuonna 2020.
Paikalliset viranomaiset korostivat varapääministerille hankkeen suuria taloudellisia heijastusvaikutuksia alueelle.
Leader-projekti (P-10510) oli tähän mennessä maailman suurin ja suuritehoisin murtaja. Sen päämitoiksi on kaavaitlu seuraavaa: pituus 209 м; leveys 47,7 м; uppouma 69.000 tonnia, akseliteho 120 MW.
Murtajan suorituskyvyn tunnuslukuina on esitetty 2 metrin paksuisen jään läpäisy 12 solmun nopeudella ja nelimetrisen jään nopeudella 2 solmua. Murtajaprojektin on kehittänyt Krylovin tutkimuskeskus Pietarissa yhdessä paikallisten suunnittelutoimistojen kanssa.
Rosneftin pääasiassa omistamalla Zvezdan uudella telakalla on hiljattain suoritettu neljän ensimmäisen tilatun aluksen kölinlaskut.