Suomalainen laivanrakentaja Uudenkaupungin Työvene on saanut kolmen hybridivalmiin SWATH CTV:n tilauksen skotlantilaiselta Maritime Craft Services (Clyde) LTD (MCS) -yritykseltä.
SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull) on kaksirunkoinen alustyyppi, jolla on poikkeuksellisen hyvä merikelpoisuus ja aluksen liikkeet merenkäynnissä ovat mahdollisimman vähäisiä.
– SWATH-tyyppisellä aluksella operointi-ikkuna Pohjanmerellä on jopa 100 päivää suurempi verrattuna perinteiseen katamaraanirunkoiseen alukseen, jonka täytyy pysytellä satamassa huonolla säällä, lisää MCS:n kaupallinen johtaja ja jo kahden aiemman SWATH-aluksen operoija Menno Kuyt. SWATH:ia pidetään merenkulullisesti parhaana ja markkinoiden turvallisimpana CTV:nä.
Vuonna 1976 perustettu MCS on edelläkävijä SWATH-alusten operoimisessa merituulivoimapuistoilla.
– SWATH-mallit ovat erittäin monimutkaisia, ja ainoastaan harvoilla laivanrakentajilla ympäri maailmaa on niiden rakentamiseen tarvittava tietotaito, sanoo Nordic Yards Groupin ja Työveneen myynti- ja kehitysjohtaja Nils P. Olschner.
– Laivatyyppi, jota me rakennamme tiiviissä yhteistyössä Ad Hoc Marine Designs´in kanssa, on miehistön siirtoalus (Crew Transfer Vessel). Se voi kuljettaa jopa 24 huoltoteknikkoa Pohjanmeren merituulivoimapuistoille ja kuljettaa lisäksi vielä 30 tonnia kansilastia, sanoo Nils P. Olschner. Kaikki alukset ovat hybridivalmiita nopeaa ja kustannustehokasta hybridivoimanlähteen jälkiasennusta varten, ja tulevat olemaan ensimmäiset alukset Merituulivoimapuisto CTV:t jotka on varustettu painolastiveden käsittelylaitoksella.
SWATH:issa on jopa suurempi kansipinta-ala kuin perinteisellä katamaraanilla, ja niiden erinomainen merikelpoisuus on suuri etu miehistölle ja miehistön tuottavuudelle samalla kun se on myös turvallisuuskysymys.
– Huoltoteknikot eivät olet kokeneita merimiehiä ja ovat siksi alttiita merisairaudelle ja väsymykselle tavanomaisissa aluksissa. Tämä voi olla vaarallista, kun he työskentelevät merellä ja liikkuvat turbiinien, siirtoalusten ja isompien offshore-alusten välillä
Nils P. Olschner suhtautuu optimistisesti Työveneen laajentumiseen offshore-tuulivoima markkinoille.
– Se on nopeasti kasvava segmentti, josta seuraa pulaa tarvikkeista ja aluksista, joten näemme tässä runsaasti potentiaalia, eikä pelkästään offshore-tuuliteollisuudessa, vaan myös öljy- ja kaasuteollisuudessa.
Työveneen uudisrakennustoimintaa kaupallisilla markkinoilla tukee Suomen valtion vientiluottolaitos Finnvera.
– Yhdistelmä osaamista ja kilpailukykyä Finnveran tuella tekee meistä erittäin houkuttelevan kaupallisille markkinoille yleensä ja erityisesti offshore-tuuliteollisuudelle.
Ensimmäinen Työveneen SWATH-aluksista toimitetaan Maritime Craft Services Ltd:lle kesällä 2025.
Faktoja
Telakka: Uudenkaupungin Työvene Oy
SWATH design: Ad Hoc Marine Designs Ltd.
Tilaaja: Maritime Craft Services (Clyde) LTD
Pituus: 29m
Nopeus: 22kts
Huoltoteknikoita: 24
Lastikapasiteetti: 30t