Miami Heraldin mukaan nyt kerrottu terminaali-investointi on sataman historian suurin rakennushanke.
Carnival aikoo kertoa uuden Mardi Gras’n ensimmäisen risteilykauden kohteista ja aikatauluista jo ensi kuussa. Tammikuussa alkaa myös uuden laivan markkinointi ja risteilylipujen myynti, kumpikin siis amerikkalaiseen tapaan hyvissä ajoin.
Carnivalin XL-luokan toisen aluksen rakennustyöt alkavat vuonna 2020. Uudisrakennus valmistuu vuonna 2022 eli juuri sopivasti Carnival Cruise Linen perustamisen 50-vuotisjuhlallisuuksiin.
S/s Mardi Gras sopi Ted Arisonin visioihin
Alkuperäinen Mardi Gras oli höyrykäyttöinen 27 000 tonnin matkustajalaiva, joka valmistui vuonna 1961 nimellä RMS Empress of Canada. Aluksen tilasi Canadian Pacific Line ja sen rakensi Vickers-Armstrongin telakka. S/s Mardi Gras seilasi Englannin ja itäisen Kanadan välillä Atlantin linjaliikenteen viimeisinä vuosina ennen kuin suihkukoneet syrjäyttivät mannerten välisen matkustajaliikenteen laivoilla.
Vuonna 1972 Carnivalin perustaja Ted Arison osti aluksen ja teetti siihen mittavat muutostyöt. Tämän iloiseen lomailuun tähtäävän remontin mukaan laiva sai myös nimekseen Mardi Gras, joka ranskankielellä tarkoittaa laskiaistiistaita eli katolisen karnevaaliperinteen huipennusta ja paastonajan alkua.
Arisonin mielestä nimi sopi hyvin tällaiselle uudentyyppiselle ”riemulaivalle”, jossa ilmapiiri ja pukeutuminen olivat rennompia ja lippujen hinnat halvempia kuin aiemmilla perinteisillä matkustajalaivoilla. S/s Mardi Gras merkitsi myös aivan uudenlaisen risteilybisneksen alkusoittoa, ja alus palveli CCL-varustamon armadassa 21 vuoden ajan, The Maritime-Executive kirjoittaa.
https://www.maritime-executive.com/article/carnival-names-its-next-cruise-ship-after-its-first