Tammikuun 30. päivänä nimettiin Helsingissä SCF Groupin uusi jäätämurtava huoltoalus. Laiva nimettiin Gennadiy Nevelskoyn, kuuluisan Kaukoitää tutkineen tutkimusmatkailijan mukaan. Uusi jäätämurtava huoltoalus on rakennettu kansainvälisten laivanrakennusstandardien mukaisesti, huomioiden ankarissa olosuhteissa operoimisen edellyttämät korkeat laatuvaatimukset.
Gennadiy Nevelskoyn (kuollut paino 3,000 t) kotisatama tulee olemaan Pietarissa ja se rekisteröidään Venäjän lipun alle. Laiva on ensimmäinen neljästä SCF Groupille rakennettavasta aluksesta. Kolme muuta alusta ovat jäätämurtavia stand by-aluksia, joissa on pienempi kuollut paino (2,000 t), mutta laajempi varustelutaso ja suurempi majoituskapasiteetti. Arctech Helsinki Shipyard rakentaa kaikki neljä laivaa. Arctechilla on kokonaisvastuu alusten suunnittelusta, rungonkoonnista, varustelusta, koekäytöstä ja luovutuksesta. Laivojen rakentaminen tuo noin 3500 miestyövuotta Helsingin telakalle ja toimittajaverkostoon.
Aluksia käytetään ympärivuotiseen tavaroiden ja kulutustarvikkeiden kuljettamiseen offshore-tuotantolautoille sekä suorittamaan stand-by tehtäviä niiden lähellä. Alukset ovat myös varusteltu ympäristönsuojelu- ja pelastustehtäviin.
Venäjän laivaliikenteen merirekisteri (Russian Maritime Register of Shipping) on vastannut laivan teknisestä tarkastuksesta rakentamisen aikana ja luokittanut huoltoaluksen jääluokkaan Icebreaker6.
Aluksen nimenantoseremoniaan osallistui PAO Sovcomflotin pääjohtaja Sergey Frank ja United Shipbuilding Corporationin pääjohtaja Alexey Rakhmanov. Tilaisuudessa oli lisäksi läsnä johtaja Vladimir Evenko Venäjän merirekisterin luokituslaitokselta.
Aluksen kummina toimi tutkimusprofessori Ekaterina Sokolova, Vladivostokissa sijaitsevasta Amiraali Nevelskoyn yliopiston kansainvälisen merenkulun keskuksesta
Esko Mustamäki, toimitusjohtaja, Arctech Helsinki Shipyard sanoi:
“Alus joka tänään nimettiin, on ensimmäinen neljästä Sovcomflotille rakennettavasta laivasta. Tämä laiva on teknisiltä ominaisuuksiltaan arktisen laivanrakennuksen edelläkävijä. Ympäristöystävällinen alus täyttää IMO Tier III vaatimukset. Olemme myös kiinnittäneet erityishuomiota laivan vedenalaisen melun rajoittamiseen”
Alexey Rakhmanov sanoi:
“Meillä on pitkäaikaiset suhteet suomalaisten laivanrakentajien kanssa. Venäläiset asiantuntijat tekivät yhteistyötä suomalaisten kollegoiden kanssa rakentaessaan jäätäluokitettuja tankkereita ja erikoisaluksia pohjoisten merialueiden kehittämiseen. Me opettelemme jäänmurtoteknologiaa kumppaneiltamme, mutta samanaikaisesti jaamme omia vahvuuksiamme. Gennadiy Nevelskoy jatkaa yhteistyötämme ja kunniakkaita venäläis-suomalaisia laivanrakennusperinteitä. Olen vakuuttunut, että asiakkaamme Sovcomflot saa suorituskykyisen aluksen täyteen käyttöön”
Sergey Frank sanoi:
“Gennadiy Nevelskoyn lisääminen laivastoomme vahvistaa Sovcomflotin asemaa globaalina johtajana jäätämurtavien huoltoalusten luokassa. Historiallisesti merkittävä yhteistyökokemus Venäjän ja Suomen välillä pohjoisten ja subarktisten alueiden kehittämisessä muodostaa hyvän pohjan nykyaikaiselle yhteistyölle tällä alueella. On symbolista, että alus Baikal, jolla Gennadiy Nevelskoy teki tutkimusmatkoja Amurin retkikunnassa, rakennettiin Helsingissä vuonna 1848”
Alexander Kukel-Kraevsky, amiraali Nevelskoyn lapsenlapsenlapsenlapsi, lähetti tervehdyksen, joka luettiin nimenantoseremoniassa. “Nimi luo symbolin tälle jäätämurtavalle alukselle. Todellakin vain sata viisikymmentä vuotta sitten, paljon urallaan saavuttanut kapteeniluutnantti Nevelskoy tiimeineen teki sankariteon haastavissa olosuhteissa suurten vastoinkäymisten saattelemana ja joskus henkensäkin uhalla. Hän loi tutkimusmatkoillaan edellytykset Kaukoidän integroimiseen Venäjään. Voisi sanoa, että hän antoi elämän tälle alueelle,” viestissä sanottiin.
Arctech Helsinki Shipyard Oy on erikoistunut arktiseen meriteknologiaan ja laivanrakennukseen. Yrityksen päätuotteita ovat jäänmurtajat sekä vaativat erikoisalukset. Helsingin telakka on alansa edelläkävijä, jolla on 150 vuoden kokemus laivanrakennuksesta. Yhtiön palveluksessa on noin 600 laivanrakentajaa. www.arctech.fi
United Shipbuilding Corporation (USC) perustettiin 2007 yhdistämään ja palvelemaan Venäjän laivanrakennusteollisuutta. Konserni on Venäjän suurin laivanrakennusyhtiö työllistäen yli 80,000 ihmistä. Konserniin sisältyy noin 40 kotimaista telakkaa, suunnittelutoimistoa ja korjaustelakkaa. Arctech Helsinki Shipyard on konsernin ainoa tytäryhtiö Venäjän ulkopuolella. www.oaoosk.ru
PAO Sovcomflot (SCF Group) on yksi maailman johtavista varustamoista, erikoistuen raakaöljyn, maaöljytuotteiden ja nesteytetyn kaasun kuljetukseen, sekä tarjoten offshore-tutkimuksille asennuksia ja laitteita. Konsernin laivasto koostuu 145 aluksesta, joiden kokonaiskantavuus on yli 13 miljoonaa tonnia. Yhtiö on rekisteröity Pietariin ja sillä on toimistoja Moskovassa, Novorossiyskissa, Murmanskissa, Vladivostokissa, Jushno-Sahalinskissa, Lontoossa, Limassolissa ja Dubaissa. www.scf-group.ru
Gennadiy Nevelskoy (1813-1876) oli Venäjän Kaukoidän tutkimusmatkailija, amiraali ja Venäjän maantieteellisen seuran jäsen. Vuosina 1849-1855 hän suunnitteli ja johti Amurin retkikuntaa, joka löysi Amurin joen murtovesialueen ja täten todisti, että Sahalin on saari, jonka salmi erottaa mantereesta. Vuonna 1850 Nevelskoy löysi Nikolajevsk-na-Amuren kaupungin. Tutkimusmatkan jälkeen hän jatkoi Amurin ja Sahalinin alueen tutkimista. Viimeisimpinä vuosinaan hän omistautui merenkulun tieteiseen ja materiaalien luokitteluun, mitä hän oli koonnut matkoiltaan. Nevelskoy kirjoitti myös kirjan “Heroic Deeds of Russian Naval Officers in Russia’s Extreme East, 1849-1855”.