Vaikka STX Finlandin Turun telakan tilanne onkin vaikea, eilen telakalla juhlittiin iloisissa tunnelmissa. Uusi komea Mein Schiff 3 -risteilyalus luovutettiin omistajalleen, saksalaiselle TUI Cruises -varustamolle. Mein Schiff 3 aloittaa liikennöinnin kesäkuun puolivälissä ja tekee neitsytmatkansa Hampurista Palma de Mallorcalle – suomalaisen kapteenin Kjell Holmin komennossa.
Kesäkuussa Genuss (Nautinto) -nimiseksi kastettava laiva on edistyksellinen, ympäristöystävällinen ja erittäin innovatiivinen. Aluksella on käytössä runsaasti tekniikkaa, jollaista ei ole aikaisemmin käytetty laivoissa.
Uusi alus on pituudeltaan 294 metriä (viikolla Helsingissä vieraillut kesän suurin risteilyalusvieras Royal Princess on 330 metriä pitkä) ja leveydeltään 36 metriä. Matkustajia alukseen mahtuu 3100.
Aluksen 1253 matkustajahytistä peräti 90 prosenttia on ulkohyttejä ja 82 prosenttia parvekkeellisia hyttejä. Laivan upeimmat matkustajahytit ovat kahdelle tasolle ulottuvat Taivas- ja Merisviitit, joilla on oma 29 neliömetrin terassinsa. Kaikki matkustajahytit on valmistanut STX Finland Cabins Oy.
Mein Schiff 3:n yksi mielenkiintoisista yksityiskohdista on aluksen perässä sijaitseva noin 167 neliömetrin suuruinen, timantin muotoinen lasijulkisivu. ”Timantti” ulottuu kahden kannen ulkopuolelle, ja se antaa oman tunnusomaisen ilmeensä alukselle. Lasijulkisivun takana sijaitsee Suuri vapaus -niminen alue, jossa on erikoisravintoloita, kuten fine dining -ravintola Richards – Feines Essen ja pihviravintola Steakhouse Surf & Turf.
Laivassa on myös erilaisia urheilu- ja rentoutumisalueita, kuten suuri Spa & Sports ‑alue, ensimmäinen risteilyalukselle rakennettu 25-metrinen uima-allas ja suurella LED-näytöllä varustettu ulkoilma-areena, jossa on runsaasti tilaa urheilua ja ulkoilmaelokuvaesityksiä varten. Aluksen viihdevalikoimaan kuuluvat myös kolmelle kannelle ulottuva teatteri, jonka valo-, ääni- ja kuvatekniikka on uusinta uutta, sekä Klanghaus eli Äänien talo, ensimmäinen merelle tehty konserttisali.
Mein Schiff 3:n rakentamisessa on hyödynnetty STX Finlandin mukaan menestyksellisesti uusia ja innovatiivisia laivan-rakennustapoja. Bruttovetoisuudeltaan 99 500 tonninen Mein Schiff 3 kuluttaa noin 30 prosenttia vähemmän energiaa kuin muut samansuuruiset risteilijät. Mein Schiff 3:n rakentamisessa STX Finland ja TUI Cruises ovat soveltaneet alan innovatiivisinta teknologiaa päästöjen vähentämiseksi. Tämän tuloksena alukseen on asennettu päästöjen vähentämiseen tarkoitettu yhdistetty pakokaasujen käsittelyjärjestelmä, joka vähentää myrkyllisiä rikkipäästöjä peräti 99 prosenttia ja hiukkaspäästöjä 60 prosenttia.
Töitä tarjolla tulevaisuudessakin Turkuun
Mein Schiff 3 –aluksta oli vastaanottamassa TUI Cruises –varustamon toimitusjohtaja Richard J. Vogel, joka vakuutti tyytyväisyyttään uuteen alukseen.
– On hienoa nähdä, kuinka esittämämme ideat ovat toteutuneet. Kiitos hyvästä yhteistyöstä telakalle, projektiryhmälle ja kaikille mukana olleille yrityksille – ja viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä – omalle väellemme. Omistamme nyt upouuden risteilyaluksen, joka asettaa uusia normeja omalla alallamme. Minun täytyy todeta, että olemme erittäin onnellisia ja ylpeitä voidessamme toivottaa uusi alus tervetulleeksi laivastoomme, Vogel kommentoi.
– Osana suunnitelmaamme lisätä laivojemme määrää, toivomme lähitulevaisuudessa Suomen valtiolta myönteistä ratkaisua käynnissä oleville keskusteluille STX Finlandin ja Turun telakan tulevaisuuden toiminnan turvaamiseksi, hän jatkoi.
Turun STX Finlandin telakalla on parhaillaan valmistumassa sisaralus Mein Schiff 4, jonka vesillelasku suoritetaan syyskuussa 2014 ja laiva luovutetaan TUI Cruisesille keväällä 2015.
Teksti ja kuvat Kari Martiala