15.09.2022

Uusi Wärtsilä 25 -monipolttoainemoottori mahdollistaa vaivattoman siirtymän tulevaisuuden polttoaineisiin

Modulaarisuus ja joustavat venttiiliajoitusvaihtoehdot mahdollistavat päästöjen optimoinnin ja moottorin muuntamisen käyttämään tulevaisuuden hiilettömiä polttoaineita. Wärtsilä 25 moottorin on tarkoitus toimia myös ammoniakilla.

Wärtsilä 25 on saatavilla 6, 7, 8 ja 9 -sylinterisenä rivimoottorina. Monipolttoaineversion teho on 1,9-3,1 MW ja dieselversion 2,0-3,4 MW. Kuva: Wärtsilä

Wärtsilä tuo markkinoille uuden keskinopean Wärtsilä 25 -nelitahtimoottorin. Yhtiön moottorivalikoiman uusin tulokas pohjautuu Wärtsilän modulaariseen teknologia-alustaan ja sen suunnittelussa on huomioitu merenkulkualan tavoite saavuttaa hiilineutraalit toiminnot.

Tällä hetkellä Wärtsilä 25 -moottori toimii dieselillä, nesteytetyllä maakaasulla (LNG) tai joko kaasumaisilla tai nestemäisillä hiilineutraaleilla biopolttoaineilla. Modulaarisuus ja joustavat venttiiliajoitusvaihtoehdot mahdollistavat sekä päästöjen optimoinnin että moottorin muuntamisen käyttämään tulevaisuuden hiilettömiä polttoaineita niiden tullessa saataville.

Wärtsilä 25 moottorin on tarkoitus toimia myös ammoniakilla. Teknologiaa kehitetään parhaillaan ja konseptin odotetaan olevan valmis vuonna 2023, jonka jälkeen tuote voidaan pian tuoda markkinoille.

– Tämä moottori aloittaa uuden tulevaisuuden vaatimukset huomioon ottavien keskinopeiden ja pienisylinteristen moottoreiden aikakauden ja on tärkeässä roolissa merenkulkualan hiiliheutraaliustavoitteiden edistämisessä. Wärtsilä 25 -moottori täyttää kaikki kriteerit. Se on pieni mutta voimakas moottori, ja se tarjoaa vaivattoman siirtymän tulevaisuuden polttoaineisiin, mikä tekee siitä tulevaisuutta ajatellen kannattavan investoinnin jo nyt. Mikä tärkeintä, Wärtsilä 25 tuo kaikki nämä hyödyt samalla kun se pitää kokonaiskustannukset kurissa,  Wärtsilä Marine Power -liiketoiminnan johtaja Roger Holm kertoo.

Maakaasulla toimiessaan Wärtsilä 25 -moottori täyttää IMO Tier III:n mukaiset vaatimukset, samoin kuin dieseliä käyttäessään, kun siihen on yhdistetty Wärtsilä NOx Reducer (NOR) -päästöjen poistojärjestelmä. Moottori tarjoaa taloudellisesti toteuttamiskelpoiset, kuten vuonna 2023 voimaan tulevien säännösten (International Maritime Organisation IMO CII ja EEXI) mukaiset, toiminnot.

Yhtiön mukaan Wärtsilä 25 on suunniteltu toimimaan aiempaa pidemmin huoltovälein. Huoltovälin on suunniteltu olevan jopa 32.000 tuntia.

– Näin sekä seisokkiaika että toimintakustannukset ovat merkittävästi pienemmät. Dataan perustuva dynaaminen huoltosuunnittelu ja ennakoivat huoltopalvelut voivat pidentää huoltoväliä entisestään.

Wärtsilä 25

  • Moottorissa on tehokas, korkean paineentuottokyvyn omaava turboahdinjärjestelmä. Wärtsilä 25 on saatavilla 6, 7, 8 ja 9 -sylinterisenä rivimoottorina. Monipolttoaineversion teho on 1,9-3,1 MW ja dieselversion 2,0-3,4 MW. Korkeapaineinen common-rail -polttoaineen ruiskutusjärjestelmä optimoi palamisen ja polttoaineen ruiskutusasetukset kaikilla kuormilla. Tämä takaa moottorin savuttomuuden.
  • Muita ominaisuuksia ovat itseoppiva PID-säädin, joka vähentää kalibrointitarvetta, sekä tärkeiden moottoritietojen kerääminen Wärtsilän Expert Insight -palvelun avulla ennakoivaa ylläpitoa, raportointia ja analysointia varten. Moduulit voidaan korvata vaivattomasti, jolloin ei ole tarvetta erillisen ohjelmiston lataamiselle.
  • Valinnaisina ominaisuuksina saatavilla ovat myös helppokäyttöiset hienosäädöt arktisia tai trooppisia olosuhteita varten, sekä päästöjen rajoittamiseen, jolloin moottorin päästöt pystytään laskemaan puhtaan kaasumoottorin tasolle.

VA

Jaa artikkeli
millog