15.09.2015

Uusia jäänmurtajatöitä Venäjältä Aker Arcticille

Pietarilaisen PortNewsin mukaan OSK-ryhmään kuuluva Viipurin telakka on allekirjoittanut Aker Arcticin kanssa sopimuksen konseptilisenssistä ja teknisen projektin suunnittelutyöstä OAO Yamal LNG:n FSU-yhtiö Atomflotilta 30.4.2015 rahtaamaan Aker ARC 124 jäänmurtajaan.

Arvoltaan 3,6 miljoonan euron sopimuksen mukaan suunnittelun tulee olla valmiina helmikuussa 2016 ja laivan puolestaan valmiina telakalta marraskuussa 2018. Aluksen pituus on 84,3 metriä, leveys 21,3 metriä ja syväys 6,5 metriä. Se varustetaan neljällä 2,5 MW kääntyvällä ruoripotkurilla. Jäänmurtokyvyn tulee ylittää 1,5 metriä, mikä vastaa Sabettan rakenteilla olevan uuden LNG-terminaalin olosuhteita.

Pietarilaisen PortNewsin mukaan OSK-ryhmään kuuluva Viipurin telakka on allekirjoittanut Aker Arcticin kanssa sopimuksen konseptilisenssistä ja teknisen projektin suunnittelutyöstä OAO Yamal LNG:n FSU-yhtiö Atomflotilta 30.4.2015 rahtaamaan Aker ARC 124 jäänmurtajaan.

Arvoltaan 3,6 miljoonan euron sopimuksen mukaan suunnittelun tulee olla valmiina helmikuussa 2016 ja laivan puolestaan valmiina telakalta marraskuussa 2018. Aluksen pituus on 84,3 metriä, leveys 21,3 metriä ja syväys 6,5 metriä. Se varustetaan neljällä 2,5 MW kääntyvällä ruoripotkurilla. Jäänmurtokyvyn tulee ylittää 1,5 metriä, mikä vastaa Sabettan rakenteilla olevan uuden LNG-terminaalin olosuhteita.

OAO Yamal LNG:n enemmistöosakas on venäläinen yksityinen energiayhtiö Novatek 20%:n osuudella. Vähemmistöosuudet on ranskalaisella Total SA:lla ja kiinalaisella CNPC-yhtiöllä. Putinin äskettäisen Kiinan vierailun yhteydessä Novatek on myynyt lisäksi noin 10% osuuden Kiinan silkkitierahastolle.

Aker Arctic on myynyt myös toisen jäänmurtajakonseptinsa Aker ARC 130A, joka on edelleen kehitelmä kotimaahan rakennettavasta murtajasta, myös Viipurin telakalle. Tämän suuremman murtajan jääkokeet on juuri viety Aker Arcticilla menestyksellisesti läpi.

Tämän 22 MW murtajan loppukäyttäjä on Gazprom Neftin Novoportovskoye hanke. Investointisuunnitelmaan kuuluu tornimainen lastausterminaali Ob joella (toimittaja Bluewater), kuusi noin 40.000 tdw arktista matalakulkuista tankkeria (rakentaja Samsung Koreassa) ja nyt Viipurissa rakenteilla oleva uusi murtaja. Murtajan pituus on 121,7 metriä, leveys 26 metriä ja syväys 8 metriä. Tämä murtaja varustetaan sähköisillä kääntyvillä potkurilaitteilla, kaksi 7,5 MW yksikköä perään ja yksi 6,5 MW yksikkö keulaan. Aluksen runko rakennetaan venäläiseen jääluokkaan Icebreaker 8.

Jaa artikkeli