Venäjä on määrätietoisesti uudistanut viime vuosina jäänmurtajalaivastoaan. Uudistaminen aloitettiin Pietarin alueen uusien satamien kasvaneen liikenteen tarpeista ja Baltian telakka Pietarissa rakensi Moskva-luokan 16 MW murtajia, mitä sarjaa modernisoituna nyt on jatkettu mm Viipurin ja Helsingin telakoiden toimesta. Oma teollisuutemme on muutenkin mukana rakentamisessa; koko sarja varustetaan Steerpropin toimittamilla ruoripotkurilaitteilla. Myös vanhentuvan ydimurtajalaivaston uudistaminen on hyvässä vauhdissa ja ensimmäinen uusi 60 MW murtaja ”Arktika” on jo laskettu vesille. Baltian telakalla on valmistumassa myös 25 MW murtaja ”Viktor Chernomyrdin”, joka saa puolestaan ns hybridiporpulsion, jossa on kiinteä keskipotkuri ja sivuilla kaksi kääntyvää Azipod-laitetta.
Viipurin telakalla on rakenteilla myös murtajia yksityiseen tarpeeseen. Yamal LNG rakennuttaa Atomflotin operointiin uuden tyyppistä neljällä (kaksi edessä ja kaksi takana) Azipodilla varustettu murtajaa Obin lahdelle Sabettan uuteen LNG-terminaaliin ja Atomflot puolestaan kahta 22 MW Aker Arctic 130A (Polaris-edelleenkehitelmä) GazpromNeftin rahtaukseen.
Uusia murtajia Venäjän offshore-kentille
Exxon Neftegaz kaukoidän Sakhalin I projektin operaattorina on kymmenen vuoden ajan vuokrannut talvikaudeksi FESCO:n Suomessa rakennettuja Jermak-luokan jäänmurtajia Krasin ja Admiral Makarov avustamaan De Kastrin öljyterminaaliin liikennöiviä Aframax-luokan öljytankkereita. Valtion Rosmorport haluaa nyt ottaa alukset omaan hoitoonsa kaukoidän haaraosastoonsa, minkä johdosta ExxonMobil on joutunut hankkimaan tilalle uudet alukset. Ne on rakentanut ООО «Siperian Leasing” yhtiö FEMCO-varustamolle, joka puolestaan rahtaa uudet alukset talvikaudeksi edelleen Sakhalin I konsortiolle.
KUVA Jäänmurtajat Norman ja Pomor lopuuvarustelussa Havyardin telakalla Norjan Lervikissä.
Uudet noin 60 M EUR yksikköhintaiset DNV GL jääluokan Icebreaker Ice-10 alukset on rakentanut Havyard Ship Technology Norjan Lervikissä ja ne ovat Havyard 843 ICE tyyppiä. Ensimmäinen aluksista, Norman, valmistui lokakuun 18. päivänä ja lähti arviolta kuukauden kestävään siirtoajoon koillisväylän kautta. Sisarlaiva Pomor valmistuu kuluvan marraskuun aikana. Laivat on suunniteltu murtamaan 1,1 м paksuista talvijäätä ja 1,3 metristä kesäjäätä sekä toimintaan -30°С lämpötiloissa. Nämä laivat on varustettu 2×4 MW ja 2×3 MW dieseleillä, tavanomaisilla potkureilla sekä kaksilla 1000 kW poikittaisohjauslaitteilla sekä perässä että keulassa. Kantavuus on 2.859 tonnia, paalutyöntö kummallakin 204 tonnia, kansipinta-ala 600 m², vastaava kuorma 1.200 tonnia ja öljynkeruutankit 760 m³. Kansirakennukseen voidaan ottaa yhteensä 53 henkeä. Alustyypin päämitat ovat pituus 86,7 metriä, leveys 19,5 metriä ja syväys 7,75 metriä.
Ensimmäisen Havyard 843 ICE tyypin murtajan Aleut FEMCO vastaanotti jo marraskuussa 2015 ja se toimii Prirazlomnoyen kentällä rahdattuna Gazprom Neft Shelfille. Sen runko rakennettiin Cemren telakalla Turkissa. Pomorin runko tuli puolestaan Terzanin telakalta.
Venäjän laivastolle murtajia Pietarista
Vähemmälle huomiolle ovat kuitenkin jääneet Pietarissa Amiraliteetin telakalla rakenteilla olevat Venäjän laivaston tilaamat murtajat. Ensimmäinen näistä on 84 metrin pituinen ja 20 metrin levyinen, 6,8 metrin syväydellä uiva 7 MW murtaja ”Ilya Muromets”, joka laskettiin vesille jo viime keväänä ja jonka on määrä valmistua ensi vuonna. Tämän 6.000 uppoumatonnin alustyypin P21880 perussuunnittelusta on vastannut suunnittelutoimisto Vympel Nizhnij Novgorodissa ja sen toimintasäteeksi on suunniteltu 9.000 mpk 32 hengen miehistöllä ja 50 matkustajalla. Suomen teollisuuden kannalta merkittävää on, että alus on ensimmäinen jäänmurtaja johon on asennettu Steerpropin vastakkain pyörivillä potkureilla varustetut kääntöpotkurilaitteet. RMRS:n luokkaan Icebreaker 6 rakennettavan laivan sanotaan kykenevän murtamaan 0,9 metrin paksuista jäätä. Kesäkuun 10.päivänä 2016 tapahtuneen vesillelaskun yhteydessä kerrottiin julkisuuteen, että suunniteltuja sisarlaivojha ei rakennetakaan vaan samalta telakalta tilattiin Venäjän laivastolle kaksi uuden projektin 23550 mukaista alusta.
Uuden ”Arctic Patrol” jäänmurtajatilauksen esikuvina ovat olleet Norjan KSV Svalbard sekä Kanadan AOPS, jonka ensimmäinen yksikkö on saamassa nimen Harry DeWolf. Uppouma on sama, noin 6.800 tonnia. Jäissäkulkukyky on nostettu kahdella 6 MW azimuth-laitteella tasaisella nopeudella 1,0 metriin ja maksimaalisesti 1,5 metriin. Avovesinopeus on 18 solmua. Pituutta on lisätty 114 metriin, mutta leveys pudotettu 18 metriin. Suunniteltu syväys on 6 metriä , miehistöä on 49 ja lisäksi noin 50 matkustajapaikkaa. Ensimmäisen aluksen odotetaan valmistuvan vuoden 2020 lopulla. Tälle uudelle laivatyypille on suunniteltu myös puhtaasti sotilaallisia tehtäviä ja siihen tulee vahva asevarustelu; lehtitietojen mukaan A-190 tyyppinen 100mm tykki keulakannella ja mahdollisesti perään asennettuna kahdeksan “Kalibr”-tyypin laivasta-laivaan tai laivasta-maalle risteilyohjuksen moduuli sekä hangaari Ka-27 tyyppiselle helikopterille.