Uusien Mein Schiff 1 & 2 –laivojen rakentaminen etenee Meyer Turun telakalla

TUI Cruises ja Meyer Turku ovat yhdessä suunnitelleet Uudet Mein Schiff 1&2 –laivat erittäin onnistuneen Mein Schiff 6 –laivan pohjalta. Tänään 13.1.2017 molempien laivojen rakentamisessa saavutettiin tärkeät virstanpylväät, kun Uuden Mein Schiff 1:n köli laskettiin Meyer Turun rakennusaltaassa ja Uuden Mein Schiff 2:n tuotanto alkoi Meyer Turun teräshallissa. Tilaisuuksia olivat juhlistamassa Meyer Turun työntekijöiden, median ja kutsuvieraiden lisäksi TUI Cruisesin toimitusjohtaja Wybcke Meier ja Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer. Samaan aikaan sarjan seuraavaksi valmistuva laivaa Mein Schiff 6 valmistellaan Turun telakan varustelulaiturissa.

TUI Cruises ja Meyer Turku ovat yhdessä suunnitelleet Uudet Mein Schiff 1&2 –laivat erittäin onnistuneen Mein Schiff 6 –laivan pohjalta. Tänään 13.1.2017 molempien laivojen rakentamisessa saavutettiin tärkeät virstanpylväät, kun Uuden Mein Schiff 1:n köli laskettiin Meyer Turun rakennusaltaassa ja Uuden Mein Schiff 2:n tuotanto alkoi Meyer Turun teräshallissa. Tilaisuuksia olivat juhlistamassa Meyer Turun työntekijöiden, median ja kutsuvieraiden lisäksi TUI Cruisesin toimitusjohtaja Wybcke Meier ja Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer. Samaan aikaan sarjan seuraavaksi valmistuva laivaa Mein Schiff 6 valmistellaan Turun telakan varustelulaiturissa.

Uudet Mein Schiff –alukset ovat 315 metriä pitkiä, sarjan aikaisemmat alukset ovat 295 –metrisiä. Tämä alusten pituuden lisäys on mahdollistanut sisätilojen merkittävän uudelleen suunnittelun, laivoihin onkin tulossa useita uusia ja mielenkiintoisia uusia tiloja. Molemmat uudet alukset ovat kooltaan 111 500 bruttopainotonnia ja aluksiin mahtuu noin 2894 matkustajaa.

“Uusissa Mein Schiff –aluksissa tilan ja matkustajien määrän suhde pysyy erittäin miellyttävänä 40 neliössä”, TUI Cruisesin toimitusjohtaja Wybcke Meier kertoo.

”Kun Uusi Mein Schiff 1 ja Uusi Mein Schiff 2 siirtyvät asiakasliikenteeseen, meillä on yksi maailman moderneimmista laivastoista. Molemmat alukset ovat innovatiivisia ja ne on rakennettu ympäristöystävällisesti. Molemmat noudattavat myös viimeisimpiä teknologiastandardeja”, Meier lisää.

Molemmat tärkeät laivanrakennuksen virstanpylväät suoritettiin perinteisten seremonioiden myötä: Toimitusjohtaja Wybcke Meier aloitti Uuden Mein Schiff 2:n tuotannon käynnistämällä Meyer Turun plasmaleikkurin, ja tätä seuranneessa kölinlaskuseremoniassa perinteiset onnenkolikot laskettiin kölipukkien päälle. Laivan vesillelaskun jälkeen kolikot kerätään ja sijoitetaan lopulta valmiiseen laivaan tuomaan onnea.

“Mein Schiff –sarja on ollut erittäin suosittu matkustajien keskuudessa. Tästä huolimatta jo entisestään hyvä laivan suunnittelu inspiroi meitä ja asiakastamme kehittämään sarjaa edelleen. Uudet Mein Schiff 1&2 –laivat ovat pidempiä kuin edelliset, mikä mahdollisti sisätilojen uudelleensuunnittelun. Nyt ideamme ja innovaatiomme ovat saamassa fyysistä muotoa. Laivat todistavat myös telakan tuotannon kasvusta suunnitelmiemme mukaisesti”, toimitusjohtaja Jan Meyer kommentoi.

Meyer Turku luovuttaa Uuden Mein Schiff 1:n keväällä 2018 ja Uuden Mein Schiff 2:n vuonna 2019.

Aluksen keskeisen luvut:

Pituus: noin 315,7 m

Leveys: noin 35,8 m
Koko: noin 111 500 GT
Syväys: noin 8 m
Kansia: 16
Matkustajia: noin 2894
Miehistöä: 1000
Kotisatama: Malta
Moottorit: Marine electric diesel,  28000 kW
Nopeus: noin 21 solmua

 

Jaa artikkeli