Valmet toimittaa automaatiojärjestelmän Tallinkin uuden sukupolven LNG-käyttöiselle matkustaja-autolautalle Viron ja Suomen väliseen reittiliikenteeseen. Aluksen rakentaa telakkayhtiö Meyer Turku. Automaatiojärjestelmä toimitetaan huhtikuussa 2016. Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2015 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin.
– Meillä on ollut erittäin hyviä kokemuksia Valmetin automaatiojärjestelmistä muilla Tallinkin aluksilla ja korkealaatuisesta huoltopalvelutuesta sekä Suomessa että Virossa, sanoo uuden laivan projektipäällikkö Andres Lepik Tallinkilta.
– Automaatiojärjestelmämme tukee hyvin tämän erittäin nykyaikaisen ja ympäristöystävällisen LNG-käyttöisen autolautan toimintaa, toteaa Valmetin laiva-automaatiosta vastaava johtaja John Weierud.
Uusi alus on 212 metriä pitkä, ja sen matkustajakapasiteetti on 2 800 henkilöä, bruttovetoisuus 49 000 tonnia ja nopeus 27 solmua. Se käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua (LNG) ja täyttää kaikki uudet tiukentuneet ECA-alueita ja Itämerta koskevat päästörajoitukset. Alus toimitetaan alkuvuonna 2017.
Tietoja Valmetin toimituksesta
Valmet toimittaa laivalle hajautetun Valmet DNA -automaatiojärjestelmän. Tehokas, täysin kahdennettu järjestelmä on suunniteltu ohjaamaan ja valvomaan jopa kaikkein suurimpien ja vaativimpien alusten toimintoja.
Automaatio ohjaa ja valvoo aluksen koneita ja sähköntuotantoa. Siihen kuuluu myös erillinen turvajärjestelmä, joka toimii samalla Valmet DNA -järjestelmäalustalla. Valmet vastaa projektin automaation suunnittelusta, ohjelmoinnista, testauksesta, käyntiinajosta ja merikoeajosta.