23.10.2018

Varustamoilla on jo kiire skrubberikaupoille

Laivanomistajat ovat kiihdyttäneet rikkipesureiden hankintoja tänä vuonna. Into johtuu vuonna 2020 voimaan tulevista tiukoista polttoaineiden päästörajoituksista. IMO:n uudet säännöt jättävät varustamoille vain vähän pelivaraa: alusten pitää joko käyttää puhtaampia ja kalliimpia polttoaineita tai laivoille on asennettava rikkipesureita eli skrubbereita.

Wärtsilän osuus on noin 26 prosenttia rikkipesureiden maailmanlaajuisesta myynnistä. Kuva Wärtsilä.
Merenkulkujärjestö IMO:n määräyksillä on jo ollut vaikutuksia polttoaineiden hintoihin ja saatavuuteen. Korkeamman eli 3,5 prosentin rikkipitoisuuden hsfo (high sulphur fuel oil) -laadun hinnanero on kasvanut puhtaampaan, ja samalla kalliimpaan, 0,5 prosentin meripolttoaineeseen (gasoil) verrattuna.
 
Koska hsfo:n hintafutuurit ovat pudonneet rajusti viimeksi kuluneen vuoden aikana, ovat rikkipesureiden asennukset alkaneet kiinnostaa laivanomistajia yhä enemmän.
 
Wärtsilällä neljänneksen siivu markkinakakusta
 
Vaikka maailmassa on monia skrubbereiden toimittajia, ovat markkinat erittäin keskittyneet. Reutersin mukaan yli puolet markkinakakusta jaetaan kolmen suurimman toimittajan kesken, ja suomalaisen  Wärtsilän osuus on yksinään noin 26 prosenttia rikkipesureiden maailmanlaajuisesta myynnistä.
 
Markkinajohtaja Wärtsilä on arvioinut, että rikkipesureiden järjestelmät maksavat alusta kohti asennettuina 1-5 miljoonaa euroa. Kalliiksi siis tulee skrubbereidenkin hankkiminen, mutta palkkioksi tästä varustamot voivat käyttää halvempaa hsfo-polttoainetta.
 
Eräät asiantuntijat, kuten Wienissä toimiva JBC Energy ovat arvioineet, että halvimpien ja kalliimpien polttoaineiden hinnanero saattaa jopa kaventua nykyisestä, mikäli hsfo-laadun kysyntäkäyrä ei putoakaan odotetulla tavalla vuonna 2020.
 
– Nykyisellä noin 28 dollarin hinnanerolla barrelia kohti skrubbereiden asentaminen on kyllä varustamoille ihan järkevä vaihtoehto, JBC:n analyytikot kirjoittavat.
 
Luokituslaitos DNV GL:n lokakuun puolivälissä julkistamassa raportissa kerrotaan, että nykyään rikkipesureita on asennettu 1 850 kauppalaivalle. Tänä vuonna asennuksia on tehty 716 alukselle eli melkein kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2017, jolloin näitä pakokaasujen puhdistusjärjestelmiä asennettiin 368 laivalle.
 
Skrubberihankinnat jatkavat räjähtävää kasvuaan. Ensi vuonna asennuksia tehdään 1 735 alukselle ja sama tahti jatkuu seuraavana vuonna, luokituslaitos arvelee.
 
Tankkerivarustamo Scorpio käänsi kurssinsa
 
Vuoteen 2020 eli IMO:n takarajaan mennessä skrubbereita käyttää noin neljä tuhatta kauppalaivaa. Tämä on kuitenkin vain häviävän pieni osa koko maailman tonnistosta, jonka kokoluokaksi YK:n alainen UNCTAD arvioi noin 94 000 erikokoista ja -tyyppistä kauppa-alusta.
 
Lokakuun puolivälissä eräs maailman suurimmista tankkerivarustamoista, Monacosta käsin toimiva Scorpio Group kertoi muuttaneensa aiemmin kielteistä kantaansa skrubbereiden suhteen.
 
Varustamo aikoo asennuttaa rikkipesurit noin 75 tankkilaivalleen vuosien 2019-2020 kakkosneljännesten välisenä aikana. Tähän mennessä varustamo on tilannut rikkipesurit 15 alukselleen. Kaikkiaan Scorpio Groupin tonnistossa seilaa 109 omaa tai aikarahdattua tankkeria, The Maritime-Executive kirjoittaa.
 

https://www.reuters.com/article/us-oil-shipping/shippers-scramble-to-install-sulphur-filters-ahead-of-rule-change-idUSKCN1MQ28U

 
Jaa artikkeli