04.12.2019

Venäjä panostaa uusiin jäänmurtajiin

Uuden sukupolven ydinkäyttöinen murtaja ARKTIKA lähtee Pietarista joulukuun 15. päivän ensimmäisiin merikokeisiin Suomenlahdelle.

ARKTIKAn odotetaan valmistuvan palveluskäyttöön kesällä 2020. Sarjan seuraava murtaja Sibir tulee palvelukseen vuotta myöhemmin. Kuva: OSK.

Pohjoisen meritien käyttö on keskeinen elementti Venäjän liikenneinfran kehittämisessä. Yamal LNG:n käynnistämisen ansiosta tänä vuonna on jo tähän mennessä kuljetettu yli 26 miljoonaa tonnia lasteja koillisväylällä. Venäjä tavoittelee reittiä myös kappaletavararoiden valtaväyläksi saavuttaakseen presidentti Putinin asettaman tavoitteen 80 miljoonan tonnin kuljetusvolyymistä reitillä vuonna 2025.

Venäjää on paljon kritisoitu, että alusten turvallisuus olisi vajavaista koillisväylän käyttäjille. Turvallisuuden parantamiseksi muutamia meripelastus- ja öljytorjuntakeskuksia on jo rakenteilla tai rakennettu mm. Franz Josefin maalle, Amdermaan, Sabettaan, Diksoniin, Tiksiin ja Pevekiin. Kolme uutta Arktika-luokan 60 MW kahden syväyden jäänmurtajaa on rakenteilla Baltian Telakalla Pietarissa. AJM Arktika valmistautuu parhaillaan joulukuun puolivälissä alkaviin merikokeisiin Suomenlahdella.

Elokuussa 2019 Baltian Telakan pääjohtaja Aleksey Kadilov ja FSUE Atomflotin pääjohtaja Mustafa Kashka allekirjoittivat sopimukset neljännestä ja viidennestä projektin 22220 kahden syväyden 60 MW atomimurtajasta. Valtio rahoittaa budjetista 45 milj. ruplaa ja lopusta arviolta 100 mrd ruplan rakennuskustannuksista vastaa Rosatom ja Atomflot yhdessä. Uudet nyt tilatut alukset valmistuvat vuosien 2024 ja 2026 loppuun mennessä.

“Ydinkäyttöisten murtajien tarve Pohjoisella Meritiellä ei tähän lopu”, totesi Mustafa Kashka allekirjoituksen yhteydessä, ja jatkoi, että tarkoitus on panna kolmen 120 MW Leader-tyypin murtajan rakentaminen käyntiin vuonna 2020 kaukoidän ”Zvezda”-telakalla Vladivostokin lähellä.

Venäjä valmistelee myös uuden, vielä vahvemman polaarimurtajasarjan hankintaa. Ns. Leader-tyypin aluksen akseliteho on 120 MW ja sen potkurit on kehitetty Venäjällä. Zvezda on saanut tilauksen myös uuden matalakulkuisen jokimurtajan prototyypin rakentamisesta. Uudella tyypillä on tarkoitus korvata Suomessa 1980-luvun alussa valmistuneita jokimurtajia.

Uusi murtaja myös Itämerelle

Venäjän liikenneministeriön alainen FSUE Rosmorport on päättänyt tilata viidennen Moskva-luokan 18 MW murtajan pietarilaiselta Pella-laivanrakennusyhtiöltä. Pella voitti syyskuussa järjestetyn tarjouskilpailun 7,540 miljardin ruplan hinnalla.
Tämän aluksen on märä valmistua viimeistään 30. syyskuuta 2024. Tämä alus on Rosmorportin mukaan tarkoitettu kaukoitään, mutta lopulliseen sopimukseen olisi tarkoitus saada optio, jolla rakennettava alus tulisi vahvistukseksi Itämerelle.

Rosatomflotin uusin murtaja ”Ob” on Aker Arcticin kehittämä neljän Azipodin murtaja Obin lahden terminaalien avustukseen. Se on juuri valmistunut Viipurin telakalta ja saapui äskettäin Murmanskiin, josta kuva.

 

Presidentti Putin juhlisti laivaston murtajan ”Nikolay Zubovin” kölinlaskua

Viime viikolla presidentti Vladimir Putin juhlisti läsnäolollaan Venäjän laivaston uusimman murtajan ”Nikolay Zubovin” kölinlaskua Amiraaliteettien Telakalla Pietarissa ja kiinnitti juhlallisesti muistolaatan aluksen kaksoispohjalohkoon.

Yllä presidentti V.Putin kiinnittää muistolattaa jm Nikolay Zubovin kölilohkoon. Kuva: OSK

Kyseessä on kaksiakselinen monitoimialus, jossa yhdistyy 1,5 metrin jäänmurtokyky, pelastushinaus ja aluevesien partiointi, jota varten alukseen valmistuu myös valmiudet ohjuksille ja AK-176MA-tykille. Varustukseen kuuluu myös helikopterihangaari, droneja sekä kaksi pikavenettä. Tämä uusin murtaja valmistuu telakalta marraskuussa 2024.

Kuvassa OSK-yhtiön pääjohtaja Aleksey Rakhmanov (vas.) ja telakan johtaja Aleksander Bizakov. Kuva: OSK

Presidentin vierailuun osallistui teollisuus- ja kauppaministeri Denis Manturov, Amiralitteetien Telakoiden pääjohtaja Aleksander Buzakov, puolustusministeri Sergei Shoigu, varapääministeri Yury Borisov, laivaston komentaja Nikolay Yevmenov sekä United Shipbuilding Corporationin pääjohtaja Aleksey Rakhmanov. Telakalla rakennetaan parhaillaan kahden eri tyypin sukellusveneitä Venäjän laivastolle, kahta partiojäänmurtajaa, sarjaa tehdastroolareita sekä pohjoisnapaa varten itsekulkevaa tutkimuslauttaa. Nikolai Zubov oli tunnettu Arktikan tutkija, kuten oli sarjan ensimmäiselle laivalle nimen antanut Ivan Papanin. Jälkimmäinen murtaja laskettiin telakalta vesille aiemmin tänä syksynä.

Joulukuun 25. päivänä telakalta luovutettava Rosmorportin 25 MW jäänmurtaja Viktor Chernomyrdin ja juuri vesille laskettu Ivan Papanin Amiraliteetin Telakoiden laiturissa. Kuva: Curious / forums.airbase.ru

Teksti: Mikko Niini

Jaa artikkeli