Tulevaisuuden murtajana pidetyn Ivan Papaninin tehtävät vaihtelevat hinaajasta jäänmurtajaan ja tutkimusalukseen, Venäjän valtiollisen laivanrakennusyhtiö USC:n (United Shipbuilding Corporation) hallituksen puheenjohtaja Georgi Poltavtshenkosanoi aluksen vesillelaskun yhteydessä.
Ivan Papanin -luokan aluksia pidetään Venäjän vastavetona Norjan rannikkovartioston Svalbard -luokan jäissä kulkeville partiolaivoille. Myös Svalbardilla on tykki ja kevyt ilmapuolustusjärjestelmä.
Suurin ero on siinä, että Papaninin tilaaja on Venäjän laivasto ja alus on varustettu sen mukaisesti. Alukselle sijoitetaan kahdeksan Kalibr-NK -risteilyohjusta, joiden ansiosta murtaja kykenee puolustautumaan horisontin yli. Tällaisia asejärjestelmiä on useimmiten sijoitettu fregatteihin tai hävittäjiin eikä suinkaan partiolaivoille, kuten The Maritime-Executive huomauttaa.
I/b Ivan Papanin on suunniteltu murtamaan noin puolitoistametristä jäätä eli alus on yhtä tehokas kuin Yhdysvaltain rannikkovartioston keskiraskas jäänmurtaja Healy. Papaninilla on myös helikopteri ja kaksi nopeaa partiovenettä. Uudisrakennuksen on tarkoitus valmistua vuonna 2021. Toinen saman sarjan alus, i/b Nikolai Zubov otettaneen käyttöön vuonna 2024.
Uudet aseistetut jäänmurtajat kasvattavat Venäjän murtajakalustoa, joka on jo valmiiksi maailman suurin. Tällä hetkellä venäläiseen tonnistoon kuuluu 46 jäänmurtajaa. Lisäksi rakenteilla on kolme Arktika -luokan raskasta ydinmurtajaa, joiden pitäisi valmistua lähivuosina.