Valtion tiedotusvälineiden mukaan palo alkoi tiistaina kello 19.00 tienoilla ja se saatiin hallintaan iltayhdeksältä. Sammutustöihin osallistui 140 henkilöä ja 39 pelastuslaitoksen sammutusyksikköä. Tulipalossa loukkaantui Itar-tassin mukaan kaksi henkilöä, joista toinen vietiin sairaalahoitoon.
Uudisrakennuksen kolmas ja neljäs kansi kärsivät suurimmat vauriot. Palo tuhosi aluksen sisärakenteita muutaman sadan neliömetrin alueelta ja samalla vaurioitti myös sähkölaitteita ja kaapelointeja.
Suunnittelijat tekivät kardinaalimunauksen
Lähellä valmistumista olleen murtajan piti siirtyä aktiivipalvelukseen jo tämän vuoden lopussa. Uppoumaltaan 22 000 tonnin alus on maailman suurin dieselsähköinen jäänmurtaja. Alus on suunniteltu kulkemaan kahden solmun vauhdilla yli kahden metrin paksuisessa kiintojäässä sekä keula että perä edellä, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Kuten sanottu, Viktor Tshernomyrdin -murtajahanke on jo vuosien aikana kärsinyt monenlaisista viivästyksistä, kuten länsimaiden talouspakotteista, valuutan devalvoinnista ja suunnitteluvirheistä. Vuoden 2013 lopussa juuri aluksen kölinlaskun jälkeen venäläiset havaitsivat, että alus oli 2 500 tonnin verran ylipainoinen uppouman laskuvirheen takia.
Tänä vuonna murtajan rakennustyöt siirrettiin Pietarissa Amiraliteetin telakalle, joka on erikoistunut rakentamaan ydinkäyttöisiä sukellusveneitä Venäjän laivastolle.
Alukselle nimensä antanut, vuonna 2010 kuollut Viktor Tshernomyrdin oli 1990-luvulla valtiollisen kaasumonopoli Gazpromin pääjohtaja ja Venäjän pääministeri presidentti Boris Jeltsinin aikana. Annettuaan Tshernomyrdinille potkut pääministerin virasta Jeltsin nimitti tämän suurlähettilääksi Ukrainaan.
https://maritime-executive.com/article/new-russian-icebreaker-catches-fire-in-st-petersburg