25.09.2018

Venäjän ydinmurtajahanke taas vastatuulessa

Koillisväylällä lupaavasti alkaneet rahtikuljetukset ovat törmäämässä tuttuun seinään. Venäjän uusin ydinmurtajahanke viivästyy entisestään, mikä pakottaa maan jatkamaan vanhemman murtajakaluston käyttöikää. Ilman jäänmurtajien apua pohjoisilla vesillä parjäävät ainoastaan vankimmat jäätä murtavat kauppalaivat – ja nekin vain osan vuodesta.

Venäjän tuoreimman ydinkäyttöisen murtajan Arktikan varustelutyöt alkoivat pietarilaisella Baltic Shipyardilla jo vuonna 2016. Käyttöön alus piti ottaa toukokuussa 2019, mutta nyt valmistumisen ajankohtaa on siirretty seuraavan vuoden huhtikuuhun, venäläinen talouslehti Kommersant kirjoittaa ja kertoo syyksi  aluksen turbiinien toimitusten viivästymisen.
 
Arktika on yksi kolmesta Venäjän tilaamasta LK-60 -luokan ydinkäyttöisestä murtajasta. Nyt kerrottu viivästyminen näyttäisi muuten vain pieneltä kauneusvirheeltä kaikkiaan 525 miljoonan dollarin arvoisessa hankkeessa, jollei sillä olisi vakavia seurauksia Koillisväylän auki pitämiseksi ympärivuotisia purjehduksia varten. Pohjoisten merireittien kaupallinen avaaminen koko vuodeksi kuuluu eräisiin Moskovan keskeisiin tavoitteisiin Venäjän Arktikalla. Tällä hankkeella on Venäjän korkeimman johdon tuki aina presidentti Vladimir Putiniamyöten.

Vanhan kaluston elinkaarta pidennetään

Murtajatoimitusten viivästyminen pakottaa Venäjän jatkamaan vanhojen murtajiensa elinikää. Käytössä on kolme 1980-luvun lopulla valmistunutta ydinmurtajaa eli Taimyr, Vaygats ja Jamal. Heinäkuussa valtion ydinvoimayhtiö Rosatom kertoi aloittaneensa tutkimukset, joilla selvitetään näiden murtajien palvelusajan pidentämistä tarpeiden mukaisesti.
 
Atomflotin murtajalaivaston uusin ja suurin alus, 50 Let Pobedy (50 vuotta voitosta) valmistui vuonna 2007 ja senkin toimitus myöhästyi yli kymmenen vuotta alun perin aiotusta aikataulusta.
 
Silti Moskova näyttää perustavan toiveensa Koillisväylän auki pitämisestä – ja asiaa mitenkään kaunistelematta – sekä ilmaston lämpenemiseen ja kiintojäiden sulamiseen että uuden LK-60 -tyyppisen murtajakaluston pikaiseen valmistumiseen, The Maritime Executive kirjoittaa.
 
Uusimmat LK-60 -luokan alukset ovat 50 Let Pobedyakin isompia ja vahvempia niin sanottuja monitoimialuksia, jotka kykenevät murtamaan kolme metriä paksua kiintojäätä ja jotka silti mahtuvat uimaan myös suistoalueiden matalissa vesissä. Sarjan toinen alus Sibir laskettiin vesille aiemmin syyskuussa. Kolmannen aluksen eli Uralin köli on vielä rakenteilla.
 
Jaa artikkeli