Heinäkuussa julkaistu merenkulkualan konsulttiyritys Workboats Consultingin selvitys ”Satamien investointitarpeet ja laivanrakennus- ja korjauskeskuksen toimintamallin kehittäminen vihreän siirtymän tavoitteiden saavuttamiseksi” vahvistaa, että laivanrakennuksen kasvava kysyntä on Virolle erinomainen tilaisuus vauhdittaa merenkulkualan kasvua.
Viroon perustettavalla kestävän meriteknologian keskuksella on suuri potentiaali. Se voisi tuoda maalle jopa 70 miljoonaa euroa verotuloja vuodessa.
Selvityksessä ehdotetaan julkisessa omistuksessa olevan organisaation perustamista laivojen jälkiasennuskeskuksen perustamiseksi. Se kokoaisi yhteen virolaisia laivanrakennus- ja tukijalostusteollisuuden yrityksiä sekä toimisi puolueettomana koordinaattorina toteuttaen kehityshankkeita ja edistäen yhteistyötä muiden sektoreiden kanssa.
Ilmastoministeriön meri- ja vesiympäristöasioiden apulaiskansleri Kaupo Läänerannan mukaan keskuksen perustaminen lisäisi vientiä, lisäisi työpaikkojen määrää ja sillä olisi vahva positiivinen talousvaikutus sekä suoraan että välillisesti siihen liittyvillä aloilla.
– Viron talous tarvitsee uusia kasvumahdollisuuksia, joita tukevat globaalit megatrendit sekä Euroopan unionin ja Kansainvälisen merenkulkujärjestön tavoitteet kasvihuonekaasujen vähentämisessä merenkulussa, Läänerand toteaa ministeriön tiedotteessa.
– Perustamalla meriteknologia keskuksen hyödynnämme vihreän siirtymän todellista mahdollisuutta saavuttaa talouskasvua, turvaamalla työpaikkoja useilla meritalouden sektoreilla sekä koko jalostusteollisuudessa. On positiivista lukea, että alan kilpailukyky ja uusien toimialojen perustaminen ovat myös keskiössä hallitusneuvotteluissa jo ensimmäisinä päivinä, hän jatkaa.
Virossa on yli 700 laivanrakennus-, laivankorjaus-, laivasuunnittelu- ja laivatoimittajayritystä. Suurimmat yritykset ovat BLRT Group, Tallinnan telakka, LTH Baas, SRC Group ja Baltic Workboats.
Yritysten välisen yhteistyön edistämiseksi on luotava suotuisa ympäristö ja tuettava ammattitaitoisen työvoiman koulutusta, markkinointia ja teknologian kehittämistä.
Selvityksen mukaan Muuga, Sillamäe ja Vene-Baltin satama erottuivat mahdollisina laivanrakennuskeskuksen potentiaalisina sijanteina hyvien meriliikenneyhteyksien ja laivanrakennusyritysten sijainnin takia.
Selvitys löytyy englanniksi osoitteesta https://www.kliimaministeerium.ee/merendus-veekkusund/merendus/uuringud
Vaula Aunola