Wärtsilän dieselgeneraattorit tuottavat 40 prosenttia koko lentotukialuksen voimantarpeesta. Alukselle on asennettu kaksi 12-sylinterin ja kaksi 16-sylinterin Wärtsilä 38 -dieselmoottoria, joiden yhteinen teho on noin 40 megawattia.
Loppuosa 65 000 tonnin tukialuksen käyttämästä energiasta jauhetaan Rolls-Royce MT30 -kaasuturbiineilla. Näitä pääkoneita ei ole vielä kytketty päälle. Kaikkiaan HMS Prince of Walesin koneteho on noin 100 MW, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Perinteen mukaan päällikkö on kapteeni
HMS Prince of Wales on parhaillaan varusteltavana Rosythin telakalla lähellä Edinburghia Skotlannissa. Aluksen päällikkyyden otti syyskuussa vastaan kommodori Stephen Moorhouse, jonka arvo on tukialuksella kapteeni aivan saman perinteen mukaan kuin sisaralus HMS Queen of Elizabethin kommodori Jerry Kydiakutsutaan päällikkönä kapteeniksi.
Moorhousen tausta on laivaston ilmavoimissa ja hän on palvellut lentäjänä, laivueen komentajana ja ilmatoiminnan johtajana muun muassa aikaisemman sukupolven tukialus HMS Illustriousilla. Hän on toiminut päällikkönä erilaisilla Royal Navyn aluksilla sekä merivoimien kansainvälisissä tehtävissä, kuten CTF150 -taisteluosaston johtajana meriväylien turvaamiseksi läntisellä Intian valtamerellä.
Uuden Queen Elizabeth -luokan tukialukset ovat suurimmat Isossa-Britanniassa koskaan rakennetut sotalaivat. HMS Queen Elizabeth ja HMS Prince of Wales ovat myös tehokkaimmat lentotukialukset U.S. Navyn ulkopuolella.