Wärtsilän sisäinen tarkastus paljastaa poikkeamia rajatussa määrässä merimoottoreiden polttoaineenkulutustestejä
Wärtsilä Oyj Abp on, omasta aloitteestaan, suorittanut maailmanlaajuisen, testausprosessejaan koskevan sisäisen tarkastuksen. Tämän tavoitteena oli varmistaa ohjeistuksen noudattaminen ja toiminnan laadukkuus yhtiössä.
Tarkastus toi esille poikkeamia tietyissä polttoaineenkulutusta mittaavissa testeissä, jotka tehtiin Wärtsilän Triesten tuotantokeskuksessa Italiassa ennen tuotteiden toimittamista asiakkaille. Epätarkkuudet ovat keskimäärin 1% polttoaineenkulutuksesta. Niitä on saattanut esiintyä yhteensä 2%:issa Wärtsilän kaikista moottoritoimituksista. Voimalaitosasiakkaiden moottoreiden polttoaineenkulutuksessa ei ole poikkeamia, eikä meillä ole näyttöä poikkeamista yhtiön muissa toiminnoissa.
On huomionarvoista, että kaikki moottorit ovat täyttäneet sääntelyn ja luokituslaitosten vaatimukset ja että alukset joissa mahdollisia poikkeamia ovat läpäisseet merellä tehtävien koeajojen vaatimukset. Arviomme mukaan poikkeamien vaikutus asiakkaalle on marginaalinen.
Viime vuosien aikana portfoliomme on laajentunut merkittävästi, ja vuonna 2015 Wärtsilän merimoottoreiden myynti oli 12% konsernin vuotuisesta liikevaihdosta. Wärtsilän johdon arvion mukaan tällä asialla ei ole oleellista taloudellista vaikutusta yhtiölle.
Tämänhetkisen analyysimme perusteella poikkeamat on aiheuttanut rajallinen joukko ihmisiä, jotka ovat selvästi toimineet työohjeiden ja toimintaperiaatteidemme vastaisesti vaikuttamalla testituloksiin.
Nämä teot ovat jyrkästi konsernin politiikan vastaisia, ja yhtiö ottaa asian äärimmäisen vakavasti. Varmistaaksemme uudet ja läpinäkyvät prosessit ja valvonnan Wärtsilä on tarkastanut kaikki testausprosessinsa ja tehnyt välittömiä korjaavia toimenpiteitä, kun poikkeamia on havaittu. Tämän seurauksena voimme vahvistaa, että testit täyttävät korkeat standardimme.
”Wärtsilä edellyttää, että sen kaikki työntekijät noudattavat sisäisiä ohjeita sekä lakeja ja määräyksiä. Olemme syvästi pahoillamme siitä luottamuksen menetyksestä, jonka tämä toimintaperiaatteidemme ja yhtiömme arvojen vastainen toiminta on aiheuttanut ja olemme välittömästi yhteydessä asiakkaisiimme”, sanoo konsernijohtaja Jaakko Eskola.