08.06.2019

WE Tech parantaa energiatehokkuutta Merenkurkussa

Vaasalainen energiatehokkaisiin laivaratkaisuihin erikoistunut WE Tech Solutions toimittaa tiiviissä yhteistyössä kahden paikallisen kumppaninsa kanssa tämän hetken nykyaikaisimman ja energiatehokkaimman hybridisähköisen potkurikäytön Wasalinen uuteen matkustaja-autolauttaan, jonka rakentamisesta vastaa raumalainen laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions. Tämä on maailman ensimmäinen matkustaja-autolautta, joka kykenee tarvittaessa liikennöimään päästöttömästi.

WE Tech johtaa suomalaisessa meriteollisuudessa ainutlaatuista yhteistyötä Danfossin ja VEO:n kanssa. Molemmilla yhtiöillä on tehtaat Vaasassa ja vuosien kokemus maailmanluokan laivanrakennusprojekteista sekä keskinäisestä yhteistyöstä 10 vuoden ajalta.

Tämä vaasalainen uusi korkean jääluokan alus luovutetaan tilaajalle toukokuussa 2021, ja se liikennöi Merenkurkun yli Vaasa-Uumaja-väliä päivittäin.

“Tulemme toimittamaan alukseen monia kehittyneitä ratkaisuja, kuten päästöttömän liikennöinnin mahdollistavan toiminnon, joka tekee Vaasan ja Uumajan välisestä laivamatkasta mahdollisimman mukavan ja rauhallisen, koska aluksen melua, värähtelyä ja päästöjä saadaan oleellisesti vähennettyä. Tämä tekee laivamatkasta entistä miellyttävämmän matkustajille”, sanoo WE Techin toimitusjohtaja Mårten Storbacka.

”Uuteen alukseen tulee WE Techin suunnittelema hybridisähköinen potkurikäyttöjärjestelmä, johon kuuluvat generaattorit, potkurilaitteistojen sähkökäytöt, akustojärjestelmä, potkurikäyttöjen sähkölaitteistojen keskukset, maasyöttökeskukset, energianhallintajärjestelmä ja potkurin ohjausjärjestelmä. WE Techin hybridisähköisellä propulsiojärjestelmällä toteutetaan aluksen voimansiirto ABB:n toimittamiin Azipod-mallisiin potkureihin”, Mårten Storbacka jatkaa.

WE Tech toimittaa alukseen myös erityisen tehon- ja energianhallintajärjestelmän, jolla ohjataan aluksen eri toimintoja aluksen automaatiojärjestelmän alaisuudessa. Aluksen hybridisähköisellä propulsiojärjestelmällä on merkittävä rooli, koska sen avulla voidaan säästää tonneittain polttoainetta ja vähentää päästöjä niin merellä kuin satamassa.

”Vaasanseudun energiaklusteri on aina ollut tuottelias, ja yhteistyö WE Techin, Danfossin ja VEO:n välillä Wasalinen uuden matkustaja-autolautan osalta on jälleen erinomainen esimerkki yhteistyön voimasta. Vahvat ja tiiviit suhteet kumppaneidemme kanssa ovat ratkaisumme parhaan suorituskyvyn selkäranka”, toteaa Mårten Storbacka.

 

Danfoss toimittaa alukseen uusinta nestejäähdytteistä taajuusmuuttajateknologiaansa

“Vaasa on yksi Danfoss Drivesin sähköistämiseen suunnattujen tuotteiden tuotekehitys- ja tuotantopaikkakunta. Olemme tyytyväisiä siitä, että olemme mukana Vaasan uudessa, viimeisintä ja energiatehokkainta teknologiaa hyödyntävässä hybridikäyttöisessä matkustaja-autolautassa. Danfoss on huippuosaaja sähköisiin ja hybridisähköisiin potkurikäyttöihin suunnattujen taajuusmuuttajien toimittajana”, sanoo Danfossin Drivesin johtaja Vesa Laisi.

“Olemme ylpeitä myös siitä, että pystymme tekemään laaja-alaista yhteistyötä maailman johtavien, suomalaisten potkurikäyttö- ja moottorivalmistajien sekä muiden suomalaisten huipputason teollisuusyritysten, kuten WE Tech ja VEO, kanssa. Tässä aluksessa esittelemme markkinoille tulevia uusia innovatiivisia ratkaisujamme, ja teemme yhteistyötä jopa yli kilpailurajojen. Tämä uutta teknologiaa sisältävä laivaprojekti on saumattoman ja tiiviin yhteistyön tulosta Vaasanseudulla.”

“Uusien, alaa mullistavien nestejäähdytteisten taajuusmuuttajiemme ansiosta Danfoss Drives on sähköistämisen veturi Suomessa. Kaikki alukseen toimitettavat Danfossin taajuusmuuttajat valmistetaan Vaasan-tehtaallamme”, sanoo Vesa Laisi.

 

VEO vahvistaa jalansijaansa laivanrakennusteollisuudessa

”VEO:sta on tullut merkittävä sähköjärjestelmien toimittaja laivanrakennusteollisuudessa. Tilauskirjassa on suuri määrä risteilijöihin toimitettavia sähköistysprojekteja vuoteen 2025 saakka. VEO on panostanut pienjännitealueen kaapitettujen kokonaisuuksien tuotekehitykseen ja käyttänyt Danfossin uusinta tekniikka, erityisesti hybridijärjestelmissä. WE Techin ja Danfossin kanssa tehdyistä yhteisistä projekteista saatua kokemusta on hyödynnetty uusien kaapitettujen ratkaisujen kehityksessä ja testauksessa. Tämä uusi Rauma Marine Constructions (RMC) -telakalta saatu tilaus on erinomainen todiste hyvästä yhteistyöstä vaasalaisten teknologiayhtiöiden välillä”, sanoo VEO:n toimitusjohtaja Timo Ala-Heikkilä.

Lisäksi WE Techin hybridisähköiseen propulsiojärjestelmään kuuluvat sveitsiläisen Leclanchén toimittama akustojärjestelmä sekä brasilialaisen WEG:in toimittamat neljä generaattoria, joilla tuotetaan sähköenergiaa päämoottoreilta potkurikäyttöä ja muita sähkölaitteita varten.

Jaa artikkeli