YARA BIRKELAND luovutettiin Yaralle norjalaiselta Vard Brattvågin telakalta. Alus on autonominen ja toimii täysin sähköllä, alusta ohjataan kolmesta maalla olevasta ohjauskeskuksesta.
Aluksen oli alunperin tarkoitus aloittaa matkansa jo viime vuonna mutta korona viivästytti projektia. Nyt alus lataa akkujaan ensi matkaansa varten, jonka on suunniteltu tapahtuvan Norjan aluevesillä jo tänä vuonna.
Alus on leveimmillään 15 metriä ja 80 metriä pitkä sillä on 120 TEUn maksimi kapasiteetti, aluksen huippunopeus on 13 solmua.
– Alus tulee korvaamaan 40 000 rekkamatkaa vuodessa, Yaran tehtaanjohtaja Jon Sletten kertoi CNN:lle.
Hänen mukaansa aluksen teho on noin tuhatkertainen yhteen sähköautoon verrattuna.
Rahdin lastaaminen ja purkaminen vaatii aluksi ihmistyövoimaa, mutta Slettenin mukaan tämäkin tullaan automatisoimaan.
YARA BIRKELAND ei ole maailman ensimmäinen miehittämätön alus, vaan kunnia kuuluu Finferriesin ja Rolls Roycen yhteisprojektille Falco-lautalle, joka lähti täysin autonomiselle matkalleen Turusta vuonna 2018.
Hollantilainen meriliikenteeseen ja logistiikkaan erikoistunut professori Rudy Negenborn kertoi CNN:lle autonomisisiin aluksiin sisältyvistä ongelmista.
– Jossain vaiheessa näiden alusten tulee pystyä kommunikoimaan keskenään, jotta ne voivat vaihtaa informaatiota ja koordinoida reittejään välttääkseen törmäyksiä.
Tämän lisäksi Negenborin mukaan miehistön puuttuessa autonomisten alusten tulisi myös pystyä itse diagnosoimaan ja korjaamaan ongelmia automaattisesti tai kutsumaan ihmisapua, jos sitä tarvitaan. Hän painottaa myös mahdollisesti eteen tulevia juridisia ongelmia.
– Nyt YARA BIRKELAND seilaa Norjan vesillä, mutta mitä jos se menisi hiukan kauemmaksi, se saattaisi kohdata eri aluevesiä joilla voi olla eri lait ja asetukset, kuka ottaa siinä vaiheessa vastuun.
Yara Internationalilla ei ole suunnitelmia lisätä muita autonomisia aluksia laivastoonsa. Jon Sletten mukaan tulemme kuitenkin luultavasti näkemään enemmän tekoälyä kaupallisilla laivoilla.
– Ulkomaanliikenteen alukset ovat ehkä liian iso pala, mutta tekoälyyn perustuvia elementtejä käytetään jo nyt kiinnittäytymiseen ja ajoon. Näiden osittain autonomisten elementtien määrä todennäköisesti lisääntyy.