HMM St Petersburg on viimeinen lenkki 24K-luokan tai nimikkolaivansa perusteella Algeciras-luokan nimellä tunnetussa laivasarjassa, jotka varustamo on nimennyt Euroopan kaupunkien mukaan: HMM Algeciras, HMM Copenhagen, HMM Dublin, HMM Oslo, HMM Gdansk, HMM Hamburg, HMM Helsinki, HMM Le Havre, HMM Rotterdam, HMM Southampton ja HMM Stockholm.
SHI eli Samsung Heavy Industries on rakentanut laivoista viisi, mukaan lukien nyt valmistuneen mammuttilaivan. Muut seitsemän sisaralusta, mukaan lukien 17. heinäkuuta käyttöön otettu HMM Helsinki, valmistuivat DSME:n (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering) telakalta. Kaikki alukset asetetaan Aasian ja Euroopan väliseen liikenteeseen.
Jättilaivat ovat 399,9 metriä pitkiä, 61 metriä leveitä ja niiden konttikapasiteetti on tarkkaan ottaen 23 964 kappaletta 20 jalan laatikkoa – siitä nimi 24K. Alukset on varustettu päästöjä vähentävillä rikkipesureilla ja niiden rungot on suunniteltu energiatehokuuden optimoimiseksi. Panaman rekisterissä seilaavien alusten huippunopeus on 22,4 solmua.
Nyt loppuun saatetulla 24K-luokalla on HMM:lle suuri merkitys, koska varustamo haluaa leikata 50 prosenttia päästöistään vuoteen 2030 mennessä vuoden 2008 päästötasosta laskettuna. Muiden varustamojen tapaan myös HMM tavoittelee nollapäästöistä eli hiilineutraalia armadaa vuoteen 2050 mennessä. Korealaisvarustamo uskoo yltävänsä tähän tavoitteeseen vain suuruuden eduilla eli riittävän kokoisilla konttialuksilla.
Skaalaeduilla tehoa konttiliikenteeseen
Korealaisvarustamollakin on ollut valtavia haasteita sekä koronapandemian että maailmankaupan hidastumisen takia. Silti HMM on onnistunut parantamaan tulostaan kesäkuun lopussa päättyneellä toisella neljänneksellä. Analyytikoiden mielestä hyvin sujunut yhteistyö THE Alliance -liitymän kanssa sekä huhtikuusta lähtien käyttöön otetut 24K-sarjan laivat ovat taanneet HMM:n hyvän tuloskehityksen konttivolyymien supistumisesta huolimatta.
Myös kilpailijat kuten tanskalainen Maersk ja ranskalainen CMA CGM ovat kertoneet odotuksia paremmin sujuneista toisen neljänneksen bisneksistään. Huhti-kesäkuun neljänneksellä konttibisnekset ovat tyypillisesti haastavimmillaan, kunnes kuljetukset vuoden loppua kohden sitten kiihtyvät kauppiaiden ja länsimaisten kuluttajien joulukiireiden myötä.
Aikoinaan vararikon partaallakin seilanneen HMM:n (entinen Hyundai Merchant Marine) nykyinen konttivolyymi on yli 700 000 teuta ja yhtiö on maailman kahdeksanneksi suurin konttivarustamo laivaston koolla mitattuna. Ensi vuonna varustamo ottaa vastaan HHI:lta (Hyundai Heavy Industries) kahdeksan 16 000 teun konttialusta. Varustamo toden totta uskoo skaalaetuihin, sillä sen tavoitteena on nostaa armadan koko miljoonaan teuhun vuoteen 2022 mennessä.
Koko varustamoalan tapaan HHI:n haasteina ovat pandemian uusiutuminen talvikaudella, Yhdysvaltain ja Kiinan välinen kauppasota sekä tietenkin muiden varustamoiden kilpailu konttiliikenteessä erityisesti Aasian markkinoilla.