DB Schenker simuloi nollapäästöisen autonomisen syöttöaluksen käyttöä Norjassa

Autonominen alus tulisi liikennöimään Ikornnesin ja Ålesundin satamien välille. Täysin sähköinen alus on ensimmäinen maailmassa, ilman omaa komentosiltaa

DB Schenker ja Kongsberg Maritime ovat simuloineet Norjassa nollapäästöisen autonomisen syöttöaluksen käyttöä. Simulaatio on osa yhtiöiden, huonekaluvalmistaja Ekornesin ja autonomisia syöttöaluksia operoivan Massterlyn yhteistyöhanketta, jonka tavoitteena on selvittää, voitaisiinko perinteisiä syöttöaluksia korvata ympäristöystävällisemmillä ratkaisuilla.

Täysin sähkökäyttöisen ja autonomisen aluksen on tarkoitus liikennöidä Ekornesin oman sataman Ikornnesin ja Ålesundin merirahtisataman välillä. 43 kilometrin matka kestää kolme tuntia 7,7 solmun nopeudella.

Aluksen ensisijainen reitti kulkee Vegsundetin salmen kautta. Se on suorin, mutta samalla haastavasti navigoitava reitti Ikornnesin ja Ålesundin satamien välillä.

Noin 50 metriä pitkä syöttöalus pystyy kuljettamaan lastina 300 000 tonnia kuollutta painoa. Ilman miehistöä toimiva alus tarjoaa enemmän tilaa kuljetettavalle rahdille ja käytettävälle teknologialle kuin aiemmin liikennöineet täyssähköiset ja autonomiset syöttöalukset.

Kyseessä on ensimmäinen syöttöalus maailmassa, jossa ei ole omaa komentosiltaa. Alusta valvotaan ja ohjataan Massterlyn etäoperointikeskuksesta (Remote Operation Center, ROC), jossa työskentelee muun muassa sertifioituja navigaattoreita ja laivainsinöörejä.

Syöttöaluksen käyttöä simuloitiin Kongsbergin merenkulun koulutuskeskuksessa Grilstadissa lähellä Trondheimia. Erilaisissa sääolosuhteissa ja eri reiteillä suoritetuilla simulaatioilla kerättiin tietoa muun muassa aluksen energiankulutuksesta, nopeudesta ja navigoinnin haasteista. Simulaatiota seurasivat myös aluksen suunnitelleen Naval Dynamicsin ja Norjan merenkulkuviranomaisen edustajat.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli