Pidä Saaristo Siistinä ry juhlisti uuden huoltoaluksensa M/S Roope-Botnian kastejuhlaa Vaasassa 12. kesäkuuta.
Alus on jo ehtinyt aloittanut työt yhdistyksen Pohjanlahden toiminta-alueella Maalahden ja Kokkolan välillä, jossa se vastaa noin 30 retkisatamien huollosta, vesilläliikkujien jätehuoltopalveluista ja saaristoluonnon puhtaudesta. Vilkkaimman veneilykauden aikana, juhannuksesta elokuun puoliväliin, huoltokohteet kierretään pääsääntöisesti kahden viikon välein.
Aluksen kummiksi nimetty kansanedustaja Janne Jukkola korosti kastejuhlassa aluksen merkitystä saariston hyvinvoinnille.
”Pohjanlahden ainutlaatuinen saaristo Tankarista Mässkäriin ja aina Vaasaan asti ansaitsee parasta mahdollista huolenpitoa. Talven ja myrskyjen jäljiltä retkisatamat ja jätepisteet tarvitsevat huoltoa, ja Roope-Botnia miehistöineen tekee tässä korvaamatonta ja arvokasta työtä”, Jukkola sanoi.
Uusi alus mahdollistaa palvelujen kehittämisen
Roope-Botnian rakensi kokkolalainen Kewatec. Aluksen suunnittelussa hyödynnettiin yhdistyksen kokemuksia saariston huoltotöistä sekä miehistön käytännön näkemyksiä.
Kewatecin edustajan Jonas Krokvikin mukaan suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota miehistön työolosuhteisiin.
”Tässä aluksessa erityistä ovat asuintilat ja se, että alus on poikkeuksellisen hiljainen. Miehistö viettää siellä usein lähes viikon kerrallaan, joten oli tärkeää, että työ- ja majoitustilat toimivat hyvin”, Krokvik kertoo.
Pidä Saaristo Siistinä ry:n Pohjanlahden aluepäällikön Jukka Lundellin mukaan uusi alus mahdollistaa myös uusien palvelujen kehittämisen.
”Uusi alus mahdollistaa kohteiden kehittämisen tulevaisuudessa. Pohjanlahdelle on varmasti tarvetta esimerkiksi uusille kelluville septiasemille, ja tällä aluksella pystymme tyhjentämään ja huoltamaan niitä. Lisäksi aluksen suunnittelussa on huomioitu mahdollisuus avustaa ympäristövahinkojen torjunnassa ja pelastustehtävissä”, Lundell kertoo.
Toiminta perustuu laajaan tukeen
Vaasan kaupunki osallistui alushankkeen rahoitukseen. Kaupunginjohtaja Tomas Häyryn mukaan yhdistyksen työ on tärkeää koko alueen kannalta.
”Jos Pidä Saaristo Siistinä ry ei tekisi tätä työtä, vastuu tulisi kuntien hoidettavaksi. Siksi kaupungille oli helppo päätös lähteä tukemaan tätä hanketta. PSS ry:n tekemä työ on arvokasta myös saariston elinvoimaisuudelle”, Häyry sanoo.
Yhdistys ylläpitää retkisatamia, jätepisteitä, imutyhjennysasemia, saunoja ja kuivakäymälöitä jäsenmaksujen, lahjoitusten ja yhteistyökumppaneiden tuella.
”Uusi alus on tärkeä investointi tulevaisuuteen, mutta yhtä tärkeää on se, että ihmiset seisovat toimintamme takana myös jatkossa. Toivomme, että jokainen Pohjanlahden saaristoa, rannikkoa ja puhtaita vesistöjä arvostava liittyy jäseneksi ja tukee työtämme”, sanoo Pidä Saaristo Siistinä ry:n toiminnanjohtaja Katja Rytkönen.