– Aurora Botnia on ensimmäinen suomalainen matkustaja-alus, joka korvaa pelastusveneet kokonaan evakuointijärjestelmillä, Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg sanoo.
Aluksessa käytetään pelastautumiseen kahta laivan kannelta laukaistavaa evakuointijärjestelmää. Laukaisun myötä veteen putoaa evakuointisukka ja pelastuslautta, joka täyttyy automaattisesti. Kun lautta on täyttynyt, matkustajat voivat liukua sille evakuointisukkaa pitkin lautalle.
Ståhlberg kertoo järjestelmän eduista.
– Aurora Botnian kokoiseen laivaan tarvittaisiin perinteisiä pelastusveneitä noin 6–8 kappaletta. Yhteen pelastusveneeseen mahtuisi enintään 150 matkustajaa ja sen käyttöönotto veisi noin 10 minuuttia neljältä henkilöltä. Evakuointijärjestelmiä laivaan tarvitaan vain kaksi ja yhden järjestelmän käyttöönotto vie ainoastaan noin 90 sekuntia 1–2 henkilöltä.
Evakointijärjestelmän toimittaja on Viking Life-Saving Equipment.
Keväällä valmistuva Aurora Botnia tulee liikennöimään reittiä Vaasan ja Uumajan välillä. Aurora Botniasta tulee maailman ensimmäinen matkustaja-autolautta, joka täyttää Clean Design -luokkamerkin. Alukseen tulee hybridijärjestelmä ja matkustaja-autolautoissa ”ei niin tavanomainen” sähkökäyttöinen ruoripotkurijärjestelmä. Aluksesta tulee ympäristöystävällisin tällä hetkellä rakenteilla olevista isoista matkustaja-autolautoista ja sen kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia.
VIDEO // Evakuointijärjestelmä testissä Rauman telakalla viime viikolla. (kesto 01:13)
VA
Lisää aiheesta:
Aurora Botnia laskettiin vesille: ”Matkustajalaivaliikenne normalisoituu vasta ensi kesänä”
Merenkurkun lautan nimeksi Aurora Botnia
Wasalinen uuden matkustaja-autolautan köli laskettiin Rauman telakalla